Rozpoczynamy finałowy etap wyborów BiblioNETkowej książki miesiąca! Sprawdźcie zgłoszone propozycje w lutowej odsłonie naszej zabawy - przypominamy, że motywem przewodnim był... śnieg.
Przypominamy, że każdy z Was może oddać głos na 3 propozycje, przypisując je do miejsc 1-3, gdzie:
- za 1. miejsce dana propozycja otrzymuje 5 punktów,
- za 2. miejsce książka otrzymuje 3 punkty,
- za 3. miejsce tytuł otrzymuje 1 punkt.
Po zsumowaniu wszystkich głosów, propozycja z największą liczbą punktów zostanie książką miesiąca. Na Wasze głosy czekamy do 13 lutego do końca dnia.
Lista wszystkich propozycji:
1. Atak obłąkanych, zmutowanych śnieżnych potworów zabójców (Watterson Bill) (zgłaszający: Ged)
Calvin i Hobbes to zdecydowanie arcymistrzowie lepienia bałwanów (nie chcielibyście mieszkać w ich okolicy).
2. Bella i Sebastian (Aubry Cécile) (zgłaszający: dot59 oraz Miciuś)
Góry, gdzie śniegu nigdy nie brakuje, a na tym tle piękna przyjaźń chłopca i psa.
3. Biały Kieł (London Jack (właśc. Chaney John Griffith)) (zgłaszający: dot59 oraz Miciuś)
Surowa przyroda, śnieg i lód jako środowisko, gdzie przetrwają najsilniejsi - a jednak znów jest miejsce na przyjaźń.
4. Broad Peak: Niebo i piekło (Dobroch Bartek, Wilczyński Przemysław) (zgłaszająca: porcelanka)
To śnieg był scenerią tragicznych zdarzeń, śnieg pokrywa Broad Peak i czyni szczyt niedostępnym.
5. Chatka Puchatka (Milne Alan Alexander (Milne A. A.)) (zgłaszająca: Raptusiewicz)
Kłapouchy marznie ("Ach, muszę ci powiedzieć, Krzysiu, że ten śnieg i to, i owo na mojej łączce, nie mówiąc już o soplach lodu, wszystko to nie sprawia, aby o trzeciej nad ranem było tam tak Ciepło, jak to się niektórym zdaje"), a Puchatek zostaje poetą(...).
6. Dotknięcie pustki (Simpson Joe) (zgłaszająca: Valaya)
Tutaj z kolei mróz, śnieg i wysokość wyzwalają ogromne pokłady sił na walkę z żywiołem i sobą. Poza tym, jest to moja książka-motywator: kiedy już jestem znużona długim marszem, trasą, czy też biegiem, albo pojawia się inny problem z dziedziny tych bolących, zawsze mówię sobie "No weeź, typ "szedł" w ekstremalnych warunkach ze złamaną nogą, a ty tych głupich 15 kilometrów z nieco bolącą stópką nie zrobisz? Nie bądź przegrywem, do roboty!".
7. Korona śniegu i krwi (Cherezińska Elżbieta) (zgłaszający: idiom1983)
Rozbicie dzielnicowe to stosunkowo słabo znany fragment dziejów Polski. Podzielony kraj, targany wewnętrznymi konfliktami oraz zagrożeniem zewnętrznym ze strony zaborczych sąsiadów, spowija podobna do mroźnej zimowej nocy pomroka upadku. Nikt tak barwnie, jak Elżbieta Cherezińska, nie oddaje atmosfery tamtych czasów, tak odległych, a jednocześnie tak fascynujących.
8. Kubuś Puchatek (Milne Alan Alexander (Milne A. A.)) (zgłaszająca: Raptusiewicz)
Zgłaszam książkę (...), w której to Kubuś (z pomocą Watso... yy, Prosiaczka) tropi własne ślady na śniegu, myśląc, że są to jakieś Nieprzyjacielskie Zwierzęta. Klasyka literatury kryminalnej.
9. Królowa Śniegu (Andersen Hans Christian) (zgłaszająca: fugare)
"Żył sobie niegdyś bardzo złośliwy czarodziej." Skojarzenia nasuwają się od razu.... Tymi słowami rozpoczyna się jedna z moich ulubionych bajek, w której jest motyw śniegu, a dziwnym zbiegiem okoliczności, za oknem właśnie pada. Jest w niej dobro i zło, przyjaźń i serce zamienione w sopel lodu, są wytrwałość i poświęcenie nagrodzone pokonaniem przeciwnika, który wydawał się być poza zasięgiem małej Gerdy.
10. Lew, czarownica i stara szafa (Lewis Clive Staples) (zgłaszający: Ged)
(...) bo kto nie kroczył przez zaśnieżoną Narnię z Łucją, Zuzanną, Piotrem i Edmundem?
11. Lewa ręka ciemności (Le Guin Ursula K. (Le Guin Ursula Kroeber)) (zgłaszający: wwwojtus)
Akcja powieści dzieje się na planecie Zima - ciężko chyba o coś bardziej w śnieżnych klimatach niż cała mroźna planeta (życie możliwe jest tylko wokół równika, a i tam jest mnóstwo śniegu). Jednym z najważniejszych fragmentów jest wspaniały opis przeprawy przez lodowiec, a cała powieść daje bardzo wiele inspiracji do przemyśleń.
12. Lód (Dukaj Jacek) (zgłaszający: idiom1983)
To opowieść o tym, jak skostniała w okowach mrozu Polska i Europa musi na nowo zredefiniować swoją kulturową tożsamość. Syberyscy zesłańcy, niczym Stanisław Wokulski z "Lalki" Bolesława Prusa, stają się bogatymi biznesmenami, z moralnym dylematem, jak spożytkować zarobioną przez siebie fortunę? Warto przeczytać i przekonać się, że i dzisiaj zasada "business as usual" nie straciła wiele na swojej wartości.
13. Morderstwo w Orient Expresie (Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary)) (zgłaszająca: jolekp)
Tytułowy luksusowy pociąg staje w szczerym polu, bo dalszą podróż uniemożliwiają potężne śnieżne zaspy, a wkrótce potem jeden z pasażerów ginie śmiercią gwałtowną. Z jednej strony to absolutna klasyka kryminału, z drugiej książka z bardzo oryginalnym i nowatorskim pomysłem, a przy tym ma do zaoferowania znacznie więcej niż tylko ciekawą intrygę, dzięki czemu może się podobać nie tylko fanom gatunku.
14. Na zawsze w lodzie: Śladami tragicznej wyprawy Johna Franklina (Beattie Owen, Geiger John) (zgłaszająca: Marylek)
A to opowieść o poszukiwaniu Przejścia Północno-Zachodniego przez Ocean Arktyczny przez ekipę Johna Franklina i jego dwa statki: Terror i Erebus. Był rok 1845. Opowieść jest wstrząsająca, a śniegu i lodu w niej pełno, jak to na biegunie. Śniegu, który nie jest w stanie przykryć emocji, ambicji, ale też ludzkich błędów wynikłych z braku wiedzy i lekceważenia sił przyrody.
15. Śnieg (Pamuk Orhan) (zgłaszający: Losice)
/brak uzasadnienia/
16. Śniegi Kilimandżaro [Książka i Wiedza] (Hemingway Ernest) (zgłaszający: Losice)
/brak uzasadnienia/
17. Wszystko za Everest: Katastrofalny sezon 1996 w relacji naocznego świadka (Krakauer Jon) (zgłaszająca: Marylek)
Relację i o tragedii na Mount Evereście z 1996 roku. Sporo lat już minęło, jednak tamta katastrofa wciąż porusza swoim ogromem i niepotrzebnością. Komercyjnych wypraw w góry wysokie jest dziś więcej niż prawie trzydzieści lat temu. Są pewnie lepiej przygotowane technicznie, tylko góry ze swoją odległą niedostępnością wciąż kuszą...
18. W śnieżnej bieli (Díaz Canales Juan, Guarnido Juanjo) (zgłaszający: wwwojtus)
To komiksowy kryminał w stylistyce noir, gdzie wszystkie postacie są antropomorficznymi zwierzętami, a głównym bohaterem jest czarny kot John Blacksad. Akcja tego tomu dzieje się akurat w zimie i dotyczy poszukiwań zaginionej dziewczynki. Przepiękne rysunki i całkiem ciekawa historia, a do tego (jak w całej serii) świetne wykorzystanie kolorów oraz różnych zwierząt do pokazywania charakterów postaci.
19. Zima Muminków (Jansson Tove) (zgłaszająca: ilia )
Muminki przesypiają zimę, ale pewnego razu Muminek niespodziewanie obudził się i gdy reszta rodziny spała, on musiał zmierzyć się z nowym, nieznanym mu światem w którym było pełno śniegu, a jego ukochana dolina nie była zielona tylko biała. "- To jest śnieg - szepnął Muminek. - Słyszałem o tym od Mamy, to nazywa się śnieg." I w tej śnieżnej krainie mały Muminek przeżywa różne przygody. Kto czytał to wie jakie, kto nie czytał niech szybko zabiera się do lektury, bo warto :)
Więcej informacji: BiblioNETkowa książka miesiąca: wybory 2023