Nadszedł 31 grudnia, a zatem pora na tradycyjne podsumowanie czytelnicze. Pod tym względem 2018 rok okazał się udany. Czytałem sporo, a lektury starałem się sobie dobrać tak, aby unikać rozczarowań, a tym bardziej gniotów. Co najwyżej zdarzały się pozycje letnie, raczej jednorazowe. Jednym dużym rozczarowaniem okazała się saga Ałbeny Grabowskiej o rodzinie Winnych (na razie przeczytałem dwa tomy) – to jest raczej erzac literatury. Świetna fabularnie historia zamienia się w lekkostrawną, ale pozbawioną smaku papkę. Nie rozumiem entuzjazmu dla tej serii – entuzjazmu, który nastawił mnie na prawdziwą ucztę! Za to podium dla książki-przyjaciela należy do uroczego kota Boba z książek Jamesa Bowena – ot, lekkie, ciepłe czytadełka podnoszące na duchu. Nie było innych kandydatów.
Ostatecznie przeczytałem 205 książek.
Podjąłem czytelnicze wyzwanie i udało mi się przeczytać ogromną „Samotnię” Dickensa (wciągnęła mnie tak, że lektura nie zajęła mi dużo czasu). Uczestniczyłem w kolejnej odsłonie akcji „Rendez-vous z Agathą Christie”, co miesiąc przypominałem sobie także kryminały Erle’a Stanleya Gardnera. Koniec grudnia jak zwykle od paru lat przeznaczyłem na książkę Jane Austen – tym razem zachwyciłem się „Mansfield Park”. Odkryłem też sporo zapomnianych powieści Orzeszkowej, przeczytałem na nowo parę książek Lucy Maud Montgomery (cykl o Ani stracił w moich oczach, natomiast inne powieści okazały się bardzo interesujące). Po raz pierwszy sięgnąłem po chyba trochę zapomnianą – jakże niesłusznie! – polską autorkę – Janinę Zającównę. Wiem, że będę sięgał po kolejne książki Adama Silvery. Ważnym wydarzeniem był powrót do Jalny i sagi rodziny Whiteoaków, którą kilka lat temu odrzuciłem z absolutnym rozczarowaniem. Nie jest to wielka literatura, a przeważnie napisana całkiem sprawnie. Zaprzyjaźniłem się z Whiteoakami i wiem, że kolejny rok upłynie mi również pod znakiem sagi. 2018 zakończył się z przytupem, bo wystawiłem 5+ „Kronikom marsjańskim” Raya Bradbury’ego.
Oto moje książki roku (wypisuję tu wszystkie, choć zwykle mimo wysokich ocen odpadają powtórki):
Kandydatki na książkę roku 2018:
Piąte dziecko (
Lessing Doris)
- 5
Panny z Wilka (
Iwaszkiewicz Jarosław (pseud. Eleuter))
- 6
More Happy Than Not: Raczej szczęśliwy niż nie (
Silvera Adam)
- 5
Splot słoneczny (
Jastrun Tomasz (pseud. Te Jot))
- 5+
Pierwotni (
Orzeszkowa Eliza)
- 5+
Środek świata (
Steinhöfel Andreas)
- 5
Samotnia (
Dickens Charles (Dickens Karol))
- 5+
Kochankowie mojej mamy (
Zającówna Janina)
- 5
Morderstwo w Boże Narodzenie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
- 6
Kroniki marsjańskie (
Bradbury Ray (Bradbury Raymond Douglas))
- 5+
Kandydatki na książkę roku 2018 w kategorii literatura faktu:
Koronkowa robota: Sprawa Gorgonowej (
Łazarewicz Cezary)
- 5
Historia przemocy (
Louis Édouard)
- 5
Służące do wszystkiego (
Kuciel-Frydryszak Joanna)
- 5
Kandydatki na książkę-przyjaciela roku 2018:
Kot Bob i ja: Jak kocur i człowiek znaleźli szczęście na ulicy (
Bowen James)
- 5,
Świat według Boba: Dalsze przygody ulicznego kota i jego człowieka (
Bowen James)
- 4+ oraz
Kot Bob i jego podarunek (
Bowen James)
- 4
Pora na podsumowanie:
Liczba przeczytanych książek: 205
W tym powtórzonych: 37
Rok rozpocząłem z:
Kobieta w czerni (
Hill Susan)
- 2
Rok kończę z:
Kroniki marsjańskie (
Bradbury Ray (Bradbury Raymond Douglas))
- 5+
Rewelacja roku:
Pierwotni (
Orzeszkowa Eliza)
Odkrycie roku:
Kroniki marsjańskie (
Bradbury Ray (Bradbury Raymond Douglas))
Rewelacja roku w kategorii literatura faktu:
Historia przemocy (
Louis Édouard)
Nagroda specjalna:
Samotnia (
Dickens Charles (Dickens Karol))
Książka przyjaciel: trylogia o kocie Bobie:
Kot Bob i ja
Gniot roku:
Kobieta w czerni (
Hill Susan)
(najniższa ocena jaką wystawiłem w tym roku)
Największe rozczarowanie czytelnicze:
Ci, którzy przeżyli (
Grabowska Ałbena (Grabowska-Grzyb Ałbena))
i
Ci, którzy walczyli (
Grabowska Ałbena (Grabowska-Grzyb Ałbena))
Cóż, pozostaje mi życzyć wam wspaniałego czytelniczego 2019! I, proszę, podzielcie się ze mną w komentarzach swoimi tegorocznymi zachwytami, odkryciami i rozczarowaniami
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.