Dziesięć najlepszych książek ubiegłego roku, który upłynął mi głównie na czytaniu tego, na co akurat miałam ochotę. Było sporo literatury obyczajowej, romansów i kryminałów. Ale to reportaże i literatura faktu zrobiły na mnie największe wrażenie i to one królują w tym zestawieniu.
1.
Lab Girl: Opowieść o kobiecie naukowcu, drzewach i miłości (
Jahren Hope)
Opowieść kobiety naukowca - o roślinach, środowisku i badaniach naukowych. Ale przede wszystkim o pozycji kobiet w świecie nauki, walki z własnymi ułomnościami, akceptacji i zdobywaniu funduszy na kolejne projekty badawcze. Jahren pięknie opowiada o swojej pracy i przyrodzie, dzieli się przemyśleniami i poniekąd motywuje do spełniania marzeń i życia w zgodzie z samym sobą.
2.
Pokazucha: Na gruzińskich zasadach (
Budzisz Stasia)
Reportaże o Gruzji, a właściwie przedstawienie tego, co znajduje się "za fasadami", czyli kraju pełnego sprzeczności. Zachwycającego pięknymi krajobrazami i gościnnego, a jednocześnie biednego, z patriarchalnym społeczeństwem. Budzisz porusza kwestię praw kobiet, temat korupcji i przestępczości, otwiera oczy na przemilczane i złożone problemy.
3.
Nikt nie słucha: Reportaże o disco polo (
Sierakowska Judyta)
Reportaż o disco polo - muzyce, zespołach i zapleczu technicznym, ale też zjawisku społecznym. Sierakowska nie ocenia, nie wyśmiewa i nie szufladkuje. W efekcie czytelnik dostaje interesujący i wielowątkowy tekst, który czyta się szybko i z rosnącym zaciekawieniem.
4.
Ojczyzna dobrej jakości: Reportaże z Białorusi (antologia;
Brejwo Katarzyna,
Grzenia Rafał,
Jürgens Julia i inni)
Zbiór reportaży o Białorusi - tej współczesnej, życiu codziennym w autorytatywnym kraju, braku wolności słowa i trójpodziału władzy - w tym najbardziej w obywateli uderzającym braku niezawisłości sędziowskiej. A także historyczne spojrzenie na tożsamość narodową, przesiedlenia, zbrodnie wojenne i masowe egzekucje. Smutna, ale bardzo poruszająca lektura.
5.
Posełki: Osiem pierwszych kobiet (
Wiechnik Olga)
Olga Wiechnik przybliża sylwetki pierwszych posłanek, polityki II Rzeczypospolitej i pierwszych lat po uzyskaniu przez kobiety praw wyborczych. To spojrzenie nie tylko na prawa kobiet i ich dyskryminację, ale także na kwestie społeczne i codzienność w dwudziestoleciu międzywojennym. Pasjonująca i warta poznania pozycja.
6.
Mali bogowie: O znieczulicy polskich lekarzy (
Reszka Paweł (ur. 1969))
Świetny reportaż o stanie polskiej służby zdrowia - Reszka oddaje głos rozmówcom i zadaje pytania, nie komentuje, nie ocenia. Stara się przedstawić rzetelnie obraz środowiska lekarskiego, co zmusza do refleksji.
7.
Becoming: Moja historia (
Obama Michelle)
Autobiografia jednej z najbardziej znanych Pierwszych Dam. Napisana prostym językiem opowieść o polityce Stanów Zjednoczonych, machinie wyborczej i amerykańskim społeczeństwie z perspektywy kobiety, która nigdy nie chciała mieszkać w Białym Domu i sprawować funkcji, która jej przypadła w udziale. Ujmująca historia o życiu, rodzinie i tolerancji.
8.
Cztery pory roku w afgańskiej wiosce: Reportaże o wyplataniu dywanów (
Badkhen Anna)
Zapis z życia w małej, pustynnej, afgańskiej wiosce. Czyta się może trochę mozolnie, a opowieść jest ciut przepoetyzowana - a jednak zapada w pamięć. To nie tyle reportaż, ile wspomnienia i obserwacje z podróży po Afganistanie okraszone faktami historycznymi.
9.
Ginekolodzy: Tajemnice gabinetów (
Komendołowicz Iza)
Wywiady z ginekologami i lekarzami - tymi bardzo kontrowersyjnymi i doświadczonymi autorytetami. Oburza, porusza i trochę bawi, ale przede wszystkim zmusza do myślenia.
10.
Szaławiła (
Kisiel Marta)
Świetnie napisane opowiadanie. Wydało mi się jeszcze lepsze od i tak lubianego przeze mnie "Dożywocia". Humor, słowiańska mitologia i to "coś", co sprawia, że nie można się oderwać.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.