Dodany: 21.10.2014 22:58|Autor: antypater

Krótka opowieść o Egipcie i o biblii.


Grobowiec KV62 w dolinie królów jest znany szerokiemu ogółowi ludzi, jako jedyny odkryty w 1922 roku w nienaruszonym stanie od chwili złożenia tam doczesnych szczątków jego młodego właściciela, czyli faraona Tutenchamona. Tymczasem prawda wygląda zupełnie inaczej. Grobowiec odkryty przez Howarda Cartera (1874 - 1939) doświadczył na pewno jednego włamania, niedługo po swoim zapieczętowaniu, chociaż niektórzy badacze mówią nawet o dwóch możliwych, niezbyt oddalonych od siebie w czasie wizytach rabusiów w tym słynnym miejscu. Można uważać za szczęście w nieszczęściu fakt, że wspomniani nieproszeni goście nie wynieśli z grobowca wszystkich cennych przedmiotów. Prawdziwym i jak dotąd jedynym odkrywcą nienaruszonego grobu, który użyto do pochowania egipskiego monarchy, a tak na prawdę aż trzech z nich (Psusennesa I, Amenemope i Szeszonka II) był francuski egiptolog Pierre Montet (1885 - 1966), który dokonał swojego odkrycia w okresie pełnym burzliwych wydarzeń (II Wojna Światowa), przyćmiewających jego niecodzienne odkrycie. Wspomniany uczony napisał między innymi książkę zatytułowaną ''Egipt i Biblia'' (link: Egipt i Biblia (Montet Pierre)), gdzie dokonuje on zestawienia wiedzy pochadzącej z różnych źródeł (archeologia i inne nauki pomocnicze historii) z przekazami biblijnymi dotyczącymi pobytu Żydów w Egipcie. Przekaz omawianej książki jest bardzo jasny. Przekaz biblijny ma silne podstawy historyczne, które zdają się być potwierdzone przez dane archeologiczne z terenów starożytnego Egiptu. Autor dowodzi temu, w co bezprzecznie sam mocno wierzy. Według oferowanemu czytelnikowy wykładu faraonem, który przyjął naród żydowski na egipski teren był przedstawiciel obcej, w sensie nieegpskiej dynastii Hyksosów, co wydaje się bardzo kuszącą propozycją interpretacji. Miało się to według pana Monteta stać około drugiej połowy XVII wieku p. n. e. Samo ''wyjście'' z ziemi egipskiej pod przewodnictwen słynnego Mojżesza miało odbyć się około czterystu lat później za panowania któregoś z następców Merenptaha, którego wielki ojciec Ramzes II miał wydatnie przyczynić się do pogorszenia warunków bytowania Żydów w Egipcie, zmuszając ich do pracy przy wyrobie cegieł. Argumenty francuskiego badacza zawarte w tej dobrze napisanej niewielkiej książeczce nie przekonały mnie do zawartych w niej nieco śmiałych tez.

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 763
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 2
Użytkownik: LouriOpiekun BiblioNETki 22.10.2014 11:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Grobowiec KV62 w dolinie ... | antypater
A czy znasz i możesz polecić może jakieś rzetelne teksty polemiczne co do (nie)historyczności tej części żydowskiej historii? Zapewne można sięgnąć po Świderkównę, ale coś jeszcze? Bo jak rozumiem inne pozycje, o sprzecznych z Montetem wnioskach, były dla Ciebie bardziej przekonujące :)
Użytkownik: antypater 22.10.2014 19:16 napisał(a):
Odpowiedź na: A czy znasz i możesz pole... | LouriOpiekun BiblioNETki
Jest spora literatura na temat domniemanego exodusu w językach np. angielskim i niemieckim. Z tematem zaznajomiłem się przy okazji lektury pewnych prac o końcu cywilizacji epoki brązu.

Oto te pozycje:

http://www.amazon.com/Collapse-Bronze-Age-Greece-Peoples/dp/0595136648/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=14139​98156&sr=8-1&keywords=collapse+of+the+bronze+age

oraz

http://www.amazon.com/1177-B-C-Civilization-Collapsed-Turning-ebook/dp/B00GU1JHIY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1413998​177&sr=8-2&keywords=collapse+of+the+bronze+age

Z tego co wiem, to w niektórych syntezach z historii Egiptu starożytnego dostępnych na naszym rynku autorzy powątpiewają w historyczność exodusu.

Prace pana Zenona Kosidowskiego (trochę wiekowe) zaprzeczają wielu przekazom biblijnym.

Pozdrawiam

Antypater

Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: