Krótka opowieść o Egipcie i o biblii.
Grobowiec KV62 w dolinie królów jest znany szerokiemu ogółowi ludzi, jako jedyny odkryty w 1922 roku w nienaruszonym stanie od chwili złożenia tam doczesnych szczątków jego młodego właściciela, czyli faraona Tutenchamona. Tymczasem prawda wygląda zupełnie inaczej. Grobowiec odkryty przez Howarda Cartera (1874 - 1939) doświadczył na pewno jednego włamania, niedługo po swoim zapieczętowaniu, chociaż niektórzy badacze mówią nawet o dwóch możliwych, niezbyt oddalonych od siebie w czasie wizytach rabusiów w tym słynnym miejscu. Można uważać za szczęście w nieszczęściu fakt, że wspomniani nieproszeni goście nie wynieśli z grobowca wszystkich cennych przedmiotów. Prawdziwym i jak dotąd jedynym odkrywcą nienaruszonego grobu, który użyto do pochowania egipskiego monarchy, a tak na prawdę aż trzech z nich (Psusennesa I, Amenemope i Szeszonka II) był francuski egiptolog Pierre Montet (1885 - 1966), który dokonał swojego odkrycia w okresie pełnym burzliwych wydarzeń (II Wojna Światowa), przyćmiewających jego niecodzienne odkrycie. Wspomniany uczony napisał między innymi książkę zatytułowaną ''Egipt i Biblia'' (link:
Egipt i Biblia (
Montet Pierre)), gdzie dokonuje on zestawienia wiedzy pochadzącej z różnych źródeł (archeologia i inne nauki pomocnicze historii) z przekazami biblijnymi dotyczącymi pobytu Żydów w Egipcie. Przekaz omawianej książki jest bardzo jasny. Przekaz biblijny ma silne podstawy historyczne, które zdają się być potwierdzone przez dane archeologiczne z terenów starożytnego Egiptu. Autor dowodzi temu, w co bezprzecznie sam mocno wierzy. Według oferowanemu czytelnikowy wykładu faraonem, który przyjął naród żydowski na egipski teren był przedstawiciel obcej, w sensie nieegpskiej dynastii Hyksosów, co wydaje się bardzo kuszącą propozycją interpretacji. Miało się to według pana Monteta stać około drugiej połowy XVII wieku p. n. e. Samo ''wyjście'' z ziemi egipskiej pod przewodnictwen słynnego Mojżesza miało odbyć się około czterystu lat później za panowania któregoś z następców Merenptaha, którego wielki ojciec Ramzes II miał wydatnie przyczynić się do pogorszenia warunków bytowania Żydów w Egipcie, zmuszając ich do pracy przy wyrobie cegieł. Argumenty francuskiego badacza zawarte w tej dobrze napisanej niewielkiej książeczce nie przekonały mnie do zawartych w niej nieco śmiałych tez.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.