Nędznie. W tym roku zaledwie 35 książek. Nie ma co się tłumaczyć i usprawiedliwiać... Czasami tak się już po prostu układa... :( Aż 16 spośród tych książek to powieści Agathy Christie (
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"), co świadczy dobitnie po pierwsze o mojej sympatii dla tej autorki, a po drugie o tym, że... mój umysł potrzebował wytchnienia. Przy Agacie chyba odpoczywam najlepiej. Zapoczątkowałam akcję
Literatura ormiańska. W jej ramach na razie przeczytałam trzy książki, ale trwa ona do kwietnia, mam więc nadzieję, że jeszcze kilka książek uda mi się do tej listy dodać. No i wreszcie...
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona)... Poległam... :( Udało się przeczytać większość - bo 10 książek. Pozostały dwie.
Książki najwyżej ocenione:
Niedziela na wsi (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
- ocena 5,5
Północ i Południe (
Gaskell Elizabeth (Gaskell E. C., Gaskell Elizabeth Cleghorn))
- ocena 5,5
Zbrodnia w szkarłacie (
Kwiatkowska Katarzyna (ur. 1976))
- ocena 5,5
Książka najniżej oceniona:
Lochy Watykanu (
Gide André (Gide Andrzej))
- ocena 2,5
Przeczytane w styczniu 2015 r.:
1 (1).
Żony i córki (
Gaskell Elizabeth (Gaskell E. C., Gaskell Elizabeth Cleghorn))
- kontynuacja z grudnia 2014 r. (30.12.14 r.) - 11.01.2015 r., godz. 01:00 :) - ocena 5,0. Myślę, że z przyjemnością sięgnę po inne książki Gaskell. Może i z tej powieści tchnęło jakąś taką... naiwnością, ale jednak było to wyjątkowo urokliwe.
2 (2).
Świadek oskarżenia [zbiór opowiadań] (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNetki: 54%; 11.01.15 - 16.01.15 r.; ocena: 4. Niektóre z opowiadań rzeczywiście mogą przyprawić o gęsią skórkę (np. "Ostatni seans" albo "Lampa"). Opowiadanie "Ten czwarty" zawiera w sobie bardzo ciekawą fabułę, ale wydaje mi się, że sposób jej wprowadzenia jest mało udany. Poza tym, nawet jeśli Agatha Christie nie tylko interesowała się zjawiskami paranormalnymi, ale wierzyła w nie, to najwidoczniej miała też świadomość, że za wieloma takimi sytuacjami mogą kryć się przyczyny wręcz do bólu realne i "materialne" (np. opowiadanie "Tajemnica błękitnej wazy").
3 (3).
Pora przypływu (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 59%; 16.01.15 r. - 24.01.2015; ocena: 4,0. Ciekawa, starannie dopracowana fabuła. Zaskakujące zakończenie. Wiele ciekawych obserwacji Agathy na temat powojennej Anglii. Warto do tej książki jeszcze kiedyś wrócić.
Przeczytane w lutym 2015 r.:
1 (4).
Śledztwo na cztery ręce (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 48%; 28.01.2015 r.- 4.02.2015 r.; ocena: 3,0. Mój problem z opowiadaniami Agathy Christie jest taki, że nie mogę skupić się na ich fabule. Jest ona czasami zbyt prosta i zbyt przewidywalna, żeby można było na dłużej przywiązać się do niej. Tak właśnie jest w tym przypadku. O ile poprzednie książki, w których pojawiali się Tommy i Tupennce były - według mnie - całkiem niezłe, o tyle tutaj wójka głównych bohaterów była irytująca. Leciutki plus za autoironię pojawiającą się na końcu wraz z Herkulesem Poirot.
2 (5).
Godzina zero (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 64%; 4.02-6.02.2015 r.; ocena: 5,0. Wreszcie! Po kilku tomach opowiadań, które średnio przypadły mi do gustu, znów "stara, dobra Agatha", solidne morderstwo, nadinspektor Battle, grupa podejrzanych zebrana w domu na odludziu, itp., itd. Zarówno wątki kryminalne, jak i społeczno-obyczajowe są ciekawe i sprytnie splecione. Pomysł ukazania całego procesu i splotu okoliczności wiodących do morderstwa, też zrealizowany w sposób niebanalny.
3 (6).
Konflikt arabsko-izraelski (
Schulze Kirsten E.)
- ocena: 5,0: książeczka napisana zwięźle, ale rzetelnie i na temat. Zaopatrzona jest w obszerną bibliografię oraz aneks z materiałami źródłowymi, dokumentami. Co ważne - autorce udaje się zachować obiektywizm w opisywaniu przyczyn kolejnych etapów konfliktu. Recenzja:
Ziemia Obiecana
4 (7).
Kain (
Saramago José)
- w ramach
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona); 12.02-21.02.2015 r.; ocena: 3; nie odmawiam nikomu prawa do tego, żeby wyrażać swoje poglądy, choćby na temat Boga. Zadaję sobie tylko pytanie, jaki cel chciał osiągnąć autor? Recenzja:
Nurzając się w odmętach herezji
Przeczytane w marcu 2015:
1 (8).
Tajemnica gwiazdkowego puddingu (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 54%; 21.02.2015 - 1.03.2015 r.; ocena: 4,0. Tym razem bardzo udane opowiadania. Mam wrażenie, że ich fabuła jest lepiej i staranniej skonstruowana w porównaniu z innymi krótkimi utworami Agathy.
2 (9).
Śmierć w chmurach (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 60%; 1.03 - 8.03.2015 r.; ocena; 5,0. Typowy - i chyba zawsze udany - przepis na kryminał: mała grupka ludzi odcięta od reszty świata (tym razem w samolocie) + morderstwo. Całość świetna i pomysłowa, choć może trochę za dużo tu różnych pobocznych wątków zaciemniających ten główny.
3 (10).
Konflikty w Sudanie (
Łoś Robert)
- 8.03-26.03.2015 r. Ocena: 4. Rzeczowa i konkretna. Na lekturę do poduszki na pewno się nie nadaje, ale jako źródło wiedzy o konflikcie sudańskim jest rzeczywiście dobra.Recenzja:
Krwawiąca rana Afryki
Przeczytane w kwietniu 2015 r.:
1 (11).
Otello (
Szekspir (Shakespeare William))
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona); rekomendacja BiblioNETki: -32% :D ; 26.03-3.04.2015 r.; ocena: 4,0. BiblioNETkowe Polecanki uznały, że książka raczej nie przypadnie mi do gustu. Fakt - dramaty czytuję rzadko, a mój ostatni kontakt z Szekspirem przypada na czasy licealne. Po przyznanej przeze mnie ocenie widać chyba, że potrafię jednak docenić autora, przede wszystkim za ukazanie pewnych ciemnych prawd o naturze ludzkiej: sile zręcznej manipulacji, ukrytych pokładach zazdrości, chorym poczuciu honoru i zranionej ambicji...
2 (12).
Mężczyzna imieniem Ove (
Backman Fredrik)
- zachęcona recenzją
AnnRK Człowiek o zbyt dużym sercu ; 3.04-6.04.2015 r.; ocena: 4,5. Opowieść miejscami trochę naiwna, literacko - chyba trochę nieporadna, ale pełna ciepłego humoru. Opowieść o miłości, odchodzeniu, samotności, ale też i o tym, że pozory mylą.
3 (13).
Strzały w Stonygates (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 57%; 6.04-12.04.2015 r.; ocena: 4,0. Książka typowa dla Agathy: panna Marple rozwiązuje (oczywiście w towarzystwie policji) zagadkę morderstwa dokonanego w domu przyjaciółki. Zakończenie nieco przewidywalne, ale i tak lektura była bardzo przyjemna.
4 (14).
Dwanaście prac Herkulesa (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 56%; 12.04-19.04.2015 r.; ocena: 3,5. Opowiadania raczej średnie. Sam pomysł na 12 zagadek nawiązujących do prac mitycznego Herkulesa ciekawy, ale poszczególne opowiadania są nierówne: niektóre lepsze, inne gorsze. Do tych lepszych zaliczyłabym "Pas Hipolity" i "Jabłka Hesperyd".
Przeczytane w maju 2015:
1 (15).
Moja droga do Santiago: Opowieść pielgrzyma agnostyka (
Ward Robert)
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona): miejsce, które chciałam odwiedzić. 19.04-14.05.2015 r.; ocena: 3,5; książka ciekawa i wartościowa, ale jej tłumaczenie i redakcja to tragedia... Recenzja:
W drogę!
2 (16).
Słonie mają dobrą pamięć (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 53%; 15.05-23.05.2015 r.; ocena: 3,5, choć wahałam się, czy nie dać 4. Gdzieś od połowy książki byłam już w stanie przewidzieć zakończenie. Nie było to zresztą zbyt trudne. Ale i tak książkę czyta się dość przyjemnie, mimo raczej przytłaczającej atmosfery.
Przeczytane w czerwcu 2015:
1 (17).
Samotny orzech (
Petrosjan Wardges)
-
Literatura ormiańska; 23.04-4.06.15 r.; ocena: 5,0. Recenzja:
Ormiański skarb
2 (18).
Śmiertelna klątwa i inne opowiadania (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 48%; 4.06.2015-13.06.2015 r.; ocena: 3,5. Opowiadania niezłe, choć bez szaleństw. Chyba najbardziej podobał mi się "Dziwny żart" za rzeczywiście ciekawy pomysł na zakamuflowanie spadku.
Przeczytane w lipcu 2015 r.:
1 (19).
Komu bije dzwon (
Hemingway Ernest)
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - książka wojenna; 13.06-7.07.15r.; ocena: 3,5; najlepsze z całej książki - choć dość enigmatyczne - jest zakończenie. Wątek miłosny to jakaś masakra, wątek wojenny zupełnie dobry. Byłby jeszcze lepszy, gdyby powieść nie była tak rozwlekła.
2 (20).
Ścieżką na Ararat (
Warneńska Monika)
-
Literatura ormiańska; 7-13.07.2015 r.; ocena: 3,5. Krótki i treściwy przegląd historii Armenii. Niestety posiadający wtręty na temat "jedynie słusznej ideologii". Recenzja
Widok z Araratu
3 (21).
Niedziela na wsi (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 59%; 13-14.07.2015 r.; ocena: 5,5. Bardzo dobra książka o wyraziście nakreślonych portretach psychologicznych postaci. Zakończenie może trochę rozczarowujące, udział Herculesa Poirot niewielki, ale i tak książka bardzo udana.
4 (22).
Pasażer do Frankfurtu (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; 14-16.07.2015 r.; ocena: 3,5. Intryga rzeczywiście megalomańska i przez to wręcz śmieszna. Jedynie ciotka Matylda ratuje sytuację. Recenzja:
Spisek Agathy
5 (23).
Lochy Watykanu (
Gide André (Gide Andrzej))
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - książka zakazana; 17-21.07.2015 r.; ocena: 2,5. Nijaka fabuła, nijakie postacie, nawet "bluźnierczość" książki jest jakaś nijaka.
6 (24).
Północ i Południe (
Gaskell Elizabeth (Gaskell E. C., Gaskell Elizabeth Cleghorn))
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - romans klasyczny; 21-27.07.2015 r.; ocena: 5,5. Ciepła, urocza, wciągająca, sentymentalna...
Przeczytane w sierpniu 2015 r.:
1 (25).
Baśń o myśli ostatniej (
Hilsenrath Edgar)
-
Literatura ormiańska; książka, którą poleciła
carmaniola; 28.07-6.08.2015 r.; ocena 4,0. Wiele ciekawych wątków: nie tylko przypomnienie o ludobójstwie Ormian, powiązanie go z Holokaustem, ale także opis zwyczajów, tradycji, przesądów ormiańskich, tureckich kurdyjskich. Momentami rzewna, momentami przerażająca, momentami piękna i wzruszająca.
2 (26).
Zbrodnia w szkarłacie (
Kwiatkowska Katarzyna (ur. 1976))
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - kryminał; ocena: 5,5. 6.08.2015 r. Jak zwykle u autorki wspaniała atmosfera kryminału retro: tajemnica kryminalna wpisana w życie wielkopolskiego ziemiaństwa. Ciekawe charaktery a zagadka niemal jak z Indiany Jonesa.
3 (27).
Droga bez dna (
Okri Ben)
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - akcja nie dzieje się w Europie; 6-17.08.2015 r.; ocena 4,0. Po początkowych problemach okazało się, że książka ta ma swój wyjątkowy urok. Niełatwo jest wniknąć w świat duchów, snów, czarowników i znachorów... Trudności wynagradza jednak pewien urok otaczający postać głównego bohatera - Azaro - i jego rodzinę.
4 (28).
Zbrodnia na festynie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 60%; 17-18.08.2015r.; ocena: 4,0. Pogubiłam się trochę w końcowych objaśnieniach Herkulesa Poirot na temat przebiegu zbrodni, ale i tak po raz kolejny autorce udało się mnie zaskoczyć niebanalną fabułą.
5 (29).
Dom nad kanałem (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 51%; 18-19.08.2015 r.; ocena: 4,5. Wiele ciekawych wątków zostało wplecionych w fabułę: tajemnicze zniknięcie starszej pani, zagadkowy dom, mała miejscowość pełna plotek, stary cmentarz... Samo zakończenie odrobinę rozczarowuje, ale i tak jest to chyba najlepsza książka z Beresfordami, jaką do tej pory czytałam.
6 (30)
Sonata Kreutzerowska: Opowiadania (
Tołstoj Lew)
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - opowiadanie; ocena: 4,0. 22-31.08.2015 r.
Przeczytane we wrześniu 2015 r.:
1 (31)
Wędrowcy (
Papuzińska Joanna)
- ocena: 5,0. 2-4.09.2015 r. Jedna z moich ulubionych książek z czasów dzieciństwa. Miło było do niej wrócić.
Przeczytane w październiku 2015 r.:
......... przemilczmy temat............
Przeczytane w listopadzie 2015 r.:
1 (32).
Rękopis znaleziony w Saragossie (
Potocki Jan)
-
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) -
Wyzwanie czytelnicze 2015 (wersja mocno skrócona) - ponadstuletnia książka; 5.09-29.11.2015 r. Ocena: 3. Tak, lektura zajęła mi sporą ilość czasu. Konstrukcja powieści - w porządku. Ale taka dawka wątków masońskich w przemieszaniu z innymi (np. kabałą) niestety jest ponad moje siły. Co więcej, dysponowałam fatalnym wydaniem książki, w którym roiło się nie tylko od błędów redakcyjnych, ale i ortograficznych!
Przeczytane w grudniu 2015 r.:
1 (33).
Parker Pyne na tropie (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja BiblioNETki: 45%; 29.11-25.12.2015 r.; ocena: 4,0. Opowiadania zupełnie niezłe - szczególnie od momentu, gdy Parker Pyne zaczyna swoją podróż po Bliskim Wschodzie. Pomysły na intrygi kryminalne są może czasami schematyczne a ich rozwiązania przewidywalne, ale atmosfera, którą Agatha Christie potrafi wyczarować rekompensuje wszystkie te drobne braki.
2 (34)
Samotny dom (
Christie Agatha (pseud. Westmacott Mary))
-
Akcja czytelnicza: "Rendez-vous z Agathą Christie"; rekomendacja Biblionetki: 63%; 25.12.2015 r.; ocena: 4,5. Chyba jedna z ciekawszych książek Agathy - rozwiązanie nie było oczywiste, dzięki temu do końca powieść trzymała w napięciu.
3 (35)
Podróże z Herodotem (
Kapuściński Ryszard)
- rekomendacja Biblionetki: - 32%; 26-29.12.2015 r.; ocena: 3,5. Chyba największe zaskoczenie i rozczarowanie czytelnicze. Moje wrażenia zawarłam w recenzji:
Podróże z Kapuścińskim
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.