Źródełko z listami tematycznymi znowu zaczyna wysychać. Ostatnim zestawieniem, jakie mieliśmy w naszym „magazynie” jest wspomnieniowa lista książek dziecięcych i młodzieżowych przygotowana przez Olimpię.
1. Chcę mieć przyjaciela (Wawiłow Danuta)
Uwielbiałam tą małą książeczkę z serii Poczytaj mi mamo. Chętnie bym ją przygarnęła do mojego księgozbioru w starej szacie graficznej. Niestety mój egzemplarz uległ zniszczeniu, gdy jako zbuntowany przedszkolak kazano mi czytać książki, zniszczyłam z kuzynkami wszystkie książki z mojej półki nad łóżkiem. Teraz tylko mogę ubolewać, że taka byłam głupiutka.
2. Legenda o złotej kaczce (Lewandowska Barbara)
Często mi mama czytała na dobranoc Legendę o złotej kaczce. I nigdy nie miałam dość! Znałam ją już na pamięć, a nadal chętnie wracałam do książeczki Barbary Lewandowskiej.
3. Dolina Światła (Minkowski Aleksander (pseud. Hunter Alex lub Dor Marcin))
Boję się powrotu do tej książki. Może nie jest tak wspaniała jak zapamiętałam?
4. Godzina pąsowej róży (Krüger Maria)
Mam wspaniałe wspomnienia związane z Godziną pąsowej róży. Czytałam ją w upalne lato u dziadków. Żar lał się z nieba, żadnych dzieci nie było w moim wieku, babcia mogła mi poświęcić czas dopiero wieczorem, więc w ciągu dnia byłam zdana sama na siebie. Przywiozłam tę książkę z domu i zaczęłam czytać już pierwszego dnia wakacji. Byłam nią oczarowana. Dziadek, żeby zrobić mi przyjemność, pojechał do większego miasta na rowerze (w jedną stronę ok. 10 km) i przywiózł mi z antykwariatu lub targu staroci mnóstwo książek. To było moje pierwsze lato, które spędziłam na czytaniu. Teraz, gdy dziadkowie nie żyją, a ja nie mam zbyt wiele ich zdjęć, chętnie chociaż te książki trzymałabym na pamiątkę.
5. Anaruk, chłopiec z Grenlandii (Centkiewicz Czesław Jacek)
Pierwsza lektura, którą czytałam z mamą na jej sposób. Każda z nas miała swój egzemplarz Anaruka i czytałyśmy jednocześnie. Po skończeniu książeczki, mama odpytywała mnie z niej. Lubiłam taki sposób czytania. A książkę do dzisiaj wspominam z dużym sentymentem.
6. Klimek i Klementynka (Krüger Maria)
Klimek i Klementynka - pierwsza książka wypożyczona samodzielnie z biblioteki.
7. Tajemniczy ogród (Hodgson-Burnett Frances)
Ach, ta Mary. Mogłabym ciągle i ciągle czytać Tajemniczy ogród (może od czasu do czasu oglądając ekranizację).
8. Tajemnica jęczącej jaskini (Lynds Dennis (pseud. Arden William lub Collins Michael))
Przygody trzech detektywów - zaczęłam czytać, gdy mój starszy kuzyn przynosił ze sobą do mnie te cienkie książeczki. Imponował mi Jupiter, który zawsze potrafił coś wymyślić, a ich biuro ukryte wśród złomu wydawało mi się idealną kryjówką.
9. Tabliczka marzenia (Snopkiewicz Halina)
Tabliczka marzenia - nie wiem jaką książkę przeczytałam pierwszą o miłości, ale ta na długo ze mną została.
10. Paulina.doc (Fox Marta)
Paulina.doc - książka o miłości, macierzyństwie - dla nastolatek dobra lektura.