Poprzednie:
Lektury 2023r.
Następne: tbd
STYCZEŃ 2024 (ΣR=Σm=2030s;𝔼m=2030)
1.
Letnisko: Subiektywny przewodnik po linii otwockiej (
Kowalska Agnieszka [architektura]) Świetny początek roku! Przewodnik ze wspaniałymi zdjęciami, pełen świdermajerów i cudownych krajobrazów. 6.0 (191s)
2.
Wieża Jaskółki (
Sapkowski Andrzej)
powtórka 5.5 (428s)
3.
Dzieci Jerominów (
Wiechert Ernst)
recenzja:
Wieś w Prusiech 5.5 (732s)
4.
Pani Jeziora (
Sapkowski Andrzej)
Coś słąbiej mi szedł ten Wiedźmin – już nie odbieram go aż tak dobrze, choć nadal nie jest źle – powtórka na 5.5 (520s)
5.
Biblia szatana: Dzieje kart Tarota (
Suliga Jan Witold)
Nie wiem, co mnie skłoniło do zainteresowania książką – na recenzję
Jak Suliga z czytelnikiem w karty grał, czyli... nie taki diabeł straszny, jak go malują na okładce musiałem trafić później. Książeczka raczej nudna, pierwszą połowę trochę kartkowałem. Pokazuje początki jako różne typy gier karcianych, a potem w jaki sposób dodano do tego stopniowo ezoterykę i okultyzm. W miarę kształcące dowiadywać się, jak różni samozwańczy "magowie" i "wtajemniczeni" modyfikują wciąż i wciąż tak samą talię, jak i filozofie doklejane do nich (aż do pop-artowych i new-age'owskich wykwitów). Liczyłem na coś więcej o wpływie astrologii itp. na ważniejsze postacie w dziejach (jak np. w
Okultystyczne źródła nazizmu: Tajne kulty aryjskie oraz ich wpływ na ideologię nazistowską: Ariozofowie z Austrii i Niemiec 1890-1935 (
Goodrick-Clarke Nicholas)
) albo trochę konkretów, stojących za interpretacjami – wniosek mój jest taki, że "tradycja tarota" jest tak samo ciągła i wielowiekowa, jak "medycyna chińska". 3.0 (159s)
============================
LUTY 2024 (ΣR=4125s;Σm=2095s;𝔼m=2063)
1.(6.)
Demon Copperhead (
Kingsolver Barbara)
czytatka
Demon(y) Ameryki 5.0 (607s)
2.(7.)
Omon Ra i inne opowieści (
Pielewin Wiktor)
Pożyczka od koleżanki, którą zafascynowało opowiadanie "Żółta strzała". "Omon Ra" to minipowieść o chłopcu, zafascynowanym podróżą na Księżyc. Udaje mu się stać częścią sowieckiego programu kosmicznego – lecz wszystko rozbija się o kulturę ułudy, fałszu, niewydolności oraz propagandy. Poruszające, niełatwy do przełknięcia obraz komuny w działaniu. "Żółta strzała" z kolei to groteskowa opowieść o życiu, które toczy się w pociągu – kombinatorzy, niejasne zasady, przepisy przeradzające się w rytuały: kafkowski klimat w sowieckiej rzeczywistości. "Samotnik i Sześciopalcy" to ostatnie, najlżejsze i najlepsze dla mnie opowiadanie – określiłbym je mianem "eschatologii brojlerów". Przewrotne, trochę obrazoburcze, ale pomysłowe – i symboliczne na kilku poziomach. 4.5 (300s)
3.(8.)
Hieny, Modliszki, Czarne Wdowy czyli Jak kobiety zabijają (
Śląski Paweł)
czytatka
Hieny małżeńskie 4.0 (277s)
4.(9.)
Sposób na Alcybiadesa (
Niziurski Edmund)
Och, czemuż tyle lat zwlekałem z lekturą!! Jest wspaniała, może nawet lepsza od "Marka Piegusa" (którego czytałem ze 40 razy). Jest tu mnóstwo elementów, które uwielbiam: relia szkolne, świetny humor (wiele razy zaśmiewałem się w głos), niebanalna historia z cennym morałem, odpowiedniość dla czytelników w wieku 10-100 lat. Wspaniała! 6.0 (205s)
5.(10.)
Zatoka Żarłocznego Szczupaka: Powieść dla młodzieży (
Paukszta Eugeniusz)
Sztandarowy dla mnie przykład książki POPRAWNEJ. Przyjemna i szybka lektura, mimo rozmiarów. Wspaniałe realia mazurskie, trochę zbyt kochliwy jeden z bohaterów. Jawi mi się jako mieszanka
Księga urwisów (
Niziurski Edmund)
z
Pan Samochodzik. Nawet mnie wielce nie drażniły agitki komunistyczne (są delikatne i pozytywne) ani propolskie (zaś antyniemieckie: czy to dziwi w literaturze pisanej krótko po wojnie, w której Niemcy zmiażdżyli Polskę?) tudzież sensacyjna część intrygi. Dobrze się czytało, zapewne nawet w pamięci zostanie! 4.0 (564s)
6.(11.)
Tektonika uczuć (
Schmitt Éric-Emmanuel)
Najnowszy prezent od BNetkołaja, schowkowana 2016-09-20 po
Krótka historia o zabijaniu (miłości).... Forma a la dramat (didaskalia jedynie jako swobodny tekst). Błyskawiczna historia różnych postaci miłości, choć dla mnie jest to cokolwiek mocno przetworzona, jednak wariacja nt.
Niebezpieczne związki (
Choderlos de Laclos Pierre)
4.5 (142s)
============================
MARZEC 2024 (ΣR=6141s;Σm=2016s;𝔼m=2047)
1.(12.)
Ostatnich gryzą psy czyli O drodze do bogactwa (
Habich Krzysztof)
czytatka
Balans państwo/wolność gospodarcza 4.5 (301s)
2.(13.)
Morderca znad Green River: Historia polowania na najokrutniejszego zabójcę w historii Stanów Zjednoczonych (
Rule Ann)
książka jest dobra, choć pierwsza połowa zaczyna się dłużyć w pewnym momencie, gdy mamy powtarzające się w dużej mierze rysy biograficzne młodocianych prostytutek, których zwłoki są odkrywane. Szczęściem autorka wpadła na pomysł, by dawać takie intermezza w postaci wprowadzenia do dziejów samego mordercy – początkowo bez wskazywania imienia i konkretniejszych szczegółów. Jest to książka "w porządku", dla mnie 4.5 (617s)
3.(14.)
Inny chłopiec (
Russell Willy)
Schowkowane po
Pierwsza ocena w BiblioNETce, szybko się czyta i mogłem tyle nie zwlekać ;) Bohater to w dużej mierze połączenie Holdena Caulfielda z Markiem Piegusem. Intryga jednak jest dużo cięższa, również mam wrażenie, że z jednej strony winić można pecha i koszmarne zbiegi okoliczności, z drugiej jednak – bohater także jest winien przykrościom, które go spotykają! Recenzja Niedźwiedzia powie najwięcej, choć zakończenie nie jest aż tak spektakularne, jak twierdzi wydawca. Duży plus za wbicie paru szpil nadętym psychologizmom. 5.0 (462s) [czyszczenie schowka – leżała od 2016-09-23]
-(--)
Grzech miłosierdzia (
Richards David Adams)
daję sobie spokój po 120 stronach (z ~450), strasznie się męczę. Autor to trochę kanadyjska Ewa Ostrowska: głęboka prowincja, człowiek absolutnie pokorny w zetknięciu z paskudnymi sąsiadami, wg noty historia współczesnego Hioba. Nie odmawiam niczego książce, po prostu nie daję rady jej czytać – może zły moment na to w życiu, może kiedyś wrócę. [czyszczenie schowka]
4.(15.)
Jak wytresować lorda: O elitarnych szkołach z internatem (
Renton Alex)
czytatka
"Trening członków kliki"[179] 4.5 (446s)
5.(16.)
Rana pełna ryb (
Salazar Masso Lorena)
Zachęcony przez
Rigel90 schowkowałem 20221217. Opowieść o bardzo specyficznej relacji białej kobiety i czarnego chłopca. Wkład do dyskusji o macierzyństwie: czy ważniejsze są więzy krwi, czy stworzona relacja. Momentami relacja ta przyjmuje postać neurotyczną czy wręcz karykaturalną (obsesja bezpieczeństwa). Całkiem zgrabny język. Także ważkie przybliżenie tragicznych zdarzeń w Kolumbii – związanych z tym, z czym łacno nam się ten kraj kojarzy: narkotyki, gangi, niewolnictwo, bieda w egzotycznych realiach. 4.5 (190s) [czyszczenie schowka]
============================
KWIECIEŃ 2024 (ΣR=6141s;Σm=s;𝔼m=)
1.(17.)
Wilt (
Sharpe Tom)
powtórka 4→5.5, czytatka:
Wilt po latach (236s)
2.(18.)
Dusze i serca (
Lesort Paul-André) 4.5 (501s) [czyszczenie schowka]
3.(19.)
Anomalia (
Le Tellier Hervé)
czytatka
Eksperymentalne czytadło 3.0 (383s) [czyszczenie schowka]
4.(20.)
Szczęśliwe lata udręki (
Jaeggy Fleur)
Polecana przez Rbita, nie zwlekałem z pożyczką, bo cieniuchna. Nostalgiczna i depresyjna powieść wspomnieniowa z pobytu nastolatki w internacie szwajcarskim, ze śladowymi dialogami. Pustka oczekiwania na życie. Studium marazmu i inercji. Przykre, ale ładny język. 4.0 (88s)
5.(21.)
Ptaki padały deszczem (
Saucier Jocelyne)
Schowkowane 29-08-2020, gdy byłem przejazdem w Wiśle. Opowieść o wiekowych traperach w Kanadzie, o poszukiwaniu pamięci (tłem zdobywanie wspomnień o Wielkich Pożarach z początków XXw.) a także o różnych chwilach, gdy przychodzi miłość – oraz o "prawdziwej wolności": wolności wyboru swojego życia i (co znamienne) swojej śmierci. 4.0 (251s) [czyszczenie schowka]
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.