Filmy na podstawie książek Agaty Christie - wasze opinie
Wszyscy chyba wiedzą, że proza Christie jest niezwykle filmowa. Ekranizacji jej książek powstały setki. I dobrze, że na naszym rynku dvd w końcu się te filmy pojawiły. Jakie są Wasze wrażenia? Który Poirot, która panna Marple, są najbardziej wierni pierwowzorom? Jakie filmy uważacie za najlepsze w serii? Oto moje uwagi:
Najlepszym Poirotem i tego stwierdzenia będę bronił po grób jest David Suchet. On po prostu jest identyczny z moimi wyobrażeniami. No i ta niezrównana gra. Ten od "Morderstwa w Orient-Expressie ani się do niego nie umywa. Również Ustinovi dużo brakuje. Zbyt misiowaty, sprawia wrażenie wesołego rubasznego staruszka. No choć trzeba przyznać, że Śmierć na Nilu z jego udziałem to świetny film. Jednak może to kwestia obsady - w końcu obok Ustinova, mamy tam Mię Farrow, Jane Birklin, Bette Davis, Meggie Smith i Angelę Lansbury. Zresztą podobny wysyp gwiazd był w "Morderstwie w Orient-Expressie".
Co do panny Marple... Zupełnie nie odpowiadała mi Margaret Rutherford w tej roli. No ale filmy same w sobie... tak miały dużo uroku tego starego kina:) Później widziałem parę produkcji z Geraldine McEwan i uważam, że ona była świetna. Co prawda może zbyt otwarcie mówiła o seksie i tego typu pochodnych, ale to ją jakby... zbliżało do odbiorcy. Zauważyliście, że w Morderstwie na plebanii jest wspomniany romans panny Marple z młodym żołnierzem? Widziałem też w roli panny Marple Angelę Lansbury. Była to ekranizacja "Zwierciadło pęka w odłamków stos", a wystąpiły w niej Liz Taylor i Kim Novak - w sumie niezłe. Jednak pod względem wierności pierwowzorowi stawiam na Joan Hickson. Dokładnie tak wyobrażałem sobie panią detektyw. Choć film, który widziałem z jej udziałem (Hotel Bertram) nie miał tego polotu co ekranizacje z Geraldine McEwan.
Z innych ekranizacji: widziałem obie wersje Dziesięciu Murzynków. Podobała mi się ta z lat 40tych, choć w obu zmieniono zakończenia... i to niestety wyszło na minus moim zdaniem.
A teraz ciekawostka: wiecie, że w ekranizacji "Nocy w bibliotece" z Geraldine McEwan zmieniono mordercę?:)
Najlepsze filmy to według mnie: "Pięć małych świnek" (z Suchetem), "Morderstwo odbędzie się" (z McEwan), "Śmierć lorda Edgawera (z Suchetem), i 4.50 z Paddingdon (z McEwan).
A jakie jest Wasze zdanie?