Dodany: 09.02.2017 11:42|Autor:
nota wydawcy
„Ani nowa społeczna forma religii, ani nowa forma moralności nie ograniczają się wyłącznie do wyizolowanej jednostki. Sprywatyzowana religia dąży do odnalezienia rozproszonej podstawy społecznej w grupach i instytucjach wtórnych, a sprywatyzowana moralność wciąż jest kwestią praktyki interakcyjnej. »Zawartość« religii uwzględnia tradycyjne poglądy o kościelnej i polityczno-ideologicznej proweniencji, jakkolwiek są one teraz pozbawione instytucjonalnej władzy ortodoksji w starym stylu. Są to wyspy otoczone morzem religii, w której cześć oddaje się niewielu rzeczom poza samodogadzającemu sobie, quasi-autonomicznemu Ja”.
(wypowiedź Thomasa Luckmanna z 2003 r.)
Thomas Luckmann – emerytowany profesor socjologii na Uniwersytecie w Konstancji. W swoich zainteresowaniach idzie śladem Alfreda Schütza, kontynuując jego koncepcję rzeczywistości społecznej jako „światów, dziedzin znaczenia”. Wniósł oryginalny wkład do fenomenologii codzienności, socjologii wiedzy i socjologii religii. Do jego najważniejszych publikacji należą: „Life-world and Social Realities” (1983), „The Structures of Life-World” (z Alfredem Schützem, 1974), „The Invisible Religion” (1967) oraz „The Social Construction od Reality” (z Peterem Bergerem, 1967), opublikowane w Polsce jako „Społeczne tworzenie rzeczywistości” (1981, 2010).
„Niewidzialna religia” była pierwszym teoretycznym buntem przeciwko niemal powszechnemu w owym czasie uznaniu tezy sekularyzacyjnej.
[Nomos, 2011]
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.