Dodany: 26.11.2006 00:51|Autor:

Książka: To piekielne kino
Kuczok Wojciech
Notę wprowadził(a): olamanola

nota wydawcy


"Można mieć nadzieję, że podobnie jak w muzyce, definitywnie wyodrębni się kino popularne i kino poważne, klasyczne – ograniczone jedynie wewnętrzną cenzurą twórcy, w którym w imię Prawdy o człowieku dozwolone będzie przekraczanie granic tradycji i przyzwyczajeń, dozwolone będzie szaleństwo i nieprzyzwoitość w obrębie Dzieła Sztuki".


Eseje te Wojciech Kuczok poświęca właśnie temu drugiemu rodzajowi twórczości filmowej. Analizuje tu dzieła często przez krytyków przemilczane, budzące kontrowersje, obyczajowo „wyklęte”, ponieważ mierzą się ze współczesnymi tabu: złem i umieraniem.

Kuczok kwestionuje obiegowe, płytkie sądy, przeciwstawiając im argumentację trafną, niebanalną i odważną. Autor śledzi sposób, w jaki ujawniają się obrazy zła w kinie Pasoliniego, Greenewaya, Glińskiego czy Fabickiego. Obok tekstów traktujących problem przekrojowo ("Sztuka i mięso", "Umierając w kinie") Kuczok podejmuje rozważania na temat konkretnych filmów, takich jak "Pianistka" Michaela Hanekego, "Ziemia niczyja" Danisa Tanovicia, "Wszystko albo nic..." Mike’a Leigh. Wiele miejsca poświęca też Krzysztofowi Zanussiemu, analizując "Spiralę", "Życie jako śmiertelną chorobę przenoszoną drogą płciową" oraz "Suplement".

Filmy posłużyły pisarzowi jedynie za rodzaj literackiego tworzywa. Kuczok nie porzuca tu osobliwości swojego języka. "To piekielne kino" zainteresuje nie tylko miłośników filmu, ale także tych, którzy spragnieni są dyskusji nad zjawiskami społecznie "przemilczanymi". W książce znalazły się również osobiste refleksje pisarza związane z jego pracą nad scenariuszem i na planie filmu "Pręgi".


[Wydawnictwo W.A.B., 2006]

(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Wyświetleń: 2352
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 1
Użytkownik: bidrek 15.04.2007 17:19 napisał(a):
Odpowiedź na: "Można mieć nadzieję, że ... | olamanola
Najnowsza książka autora "Gnoju" to zbiór esejów o filmach, kinie. Pierwsza część książki (i ta część jest najlepsza) to teksty, w których Kuczok analizuje na przykładzie wielu tytułów jak we współczesnym kinie ukazywana jest śmierć, porongrafia, oblicza piekła, umieranie. Posługując się konkretnymi tytułami prezentuje ciekawe i oryginalne (czasem bardzo odważne) diagnozy o wpływie kina na społeczeństwo, o powszechnej degrengoladzie. To świetne również socjologiczne teksty.
Druga część książki to króciutkie eseje (bo recenzjami nazwać ich nie można) o poszczególnych filmach. Nie stają się one jednak punktem wyjścia do analizy zjawisk społecznych, do szukania przyczyn i skutków. To raczej luźne refleksje o muzyce, aktorach, reżyserach. Książkę kończy słabiutki rozdział, w którym Kuczok wspomina swoją pracę scenarzysty na planie filmu "Pręgi". Za świetną pierwszą część i słabszą drugą wystawiam łączną ocenę: 4
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: