Dodany: 10.08.2012 17:33|Autor:
Książka: Wielki Atlas Ciot Polskich
Bruszewska Balbina, Buchholc Ada, Chmielewski Daniel, Czarnota Anna, Gryglewicz Justyna, Gutowski Daniel, Janota Katarzyna, Juszczuk Ewa, Konwerski Karol, Koza Janek (pseud.), Ostrowski Krzysztof, Materka Bartek, Pałka Maciej, Piksa Agnieszka, Podolec Marcin (pseud. Kolec), Rzecznik Michał, Shuty Sławomir (właśc. Mateja Sławomir), Sieńczyk Maciej, Skoczek Jakub, Sosnowska Beata, Stefaniec Wojciech, Stefanowicz Jacek, Szymborska Anna Helena, Tkacz Mikołaj (pseud. Tkachoz), Tomaszuk Julian, Wawryniuk Agata, Woynarowski Jakub, Wróbel Olga, Witkowski Michał (ur. 1975)
Notę wprowadził(a): wwwojtus
nota wydawcy
"Wielki Atlas Ciot Polskich" stanowi komiksową adaptację "Lubiewa" – głośnej powieści Michała Witkowskiego, opublikowanej po raz pierwszy w 2004 roku nakładem Korporacji Ha!art. Choć utwór ten wszedł już do kanonu najnowszej polskiej literatury, celem niniejszej antologii nie było stworzenie "bryku z klasyka", a raczej oddanie ducha pierwowzoru za pomocą możliwie szerokiej gamy środków, oferowanych przez medium opowieści graficznej.
"Atlas" to ukłon w kierunku całkiem już bogatej tradycji polskiego komiksu obyczajowego, sięgającej co najmniej czasów magazynu "Szpilki" i obejmującej m.in. dokonania zaangażowanych twórców sceny anarchistyczno-punkowej, rysowników z kręgu magazynu "Produkt", artystów związanych z galerią i czasopismem "Raster" oraz rosnącej wciąż grupy internetowych komentatorów. Z polską codziennością mierzy się również najmłodsze pokolenie komiksiarzy, a efekty ich pracy możemy oglądać m.in. na kartach niniejszej książki, stanowiącej sugestywny, choć daleki od dosłowności obraz epoki polityczno-obyczajowej transformacji. Podobnie jak u Witkowskiego, jest to obraz nieoczywisty – stanowi on w końcu wypadkową wrażliwości autorów reprezentujących różne środowiska i strategie twórcze.
Mozaika rozmaitych mediów (rysunek, malarstwo, grafika cyfrowa, kolaż, fotografia), konwencji (od realizmu, poprzez groteskę, aż po pogranicze abstrakcji) i stylów (od barokowej ekspresji po konceptualną dyscyplinę) układa się tu również w zmysłowy wielogłos na temat natury samej opowieści i niejednoznacznej roli, jaką pełni w niej narrator.
[Korporacja Ha!art, 2012]
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.