Dodany: 30.04.2015 19:09|Autor:
nota wydawcy
Sajewska udowadnia, że zaangażowany – i to zaangażowany politycznie – jest wszelki teatr, chociaż często sam nie jest tego świadom. Jest zaangażowany chociażby dlatego, że spektakl zawsze wypełnia Geertzowską funkcję "metasocial commentary", dawania sobie przez społeczeństwo wyobrażenia siebie samego. Jednak według Sajewskiej jest on zaangażowany – czy tego chce, czy nie chce – przede wszystkim dlatego, że współtworzy współczesne imperium mediów, uwikłany w panujące dyskursy i sam – jako wytwórca dyskursu – dążący do zawładnięcia publicznością. Dopiero stając na twardym gruncie takiego rozpoznania, będzie można – uważa Sajewska – pytać, jak Wyspiański i jak Brzozowski, o wyzwolenie i wolność, o Turnerowską "communitas", spontaniczną więź między ludźmi, którzy wchodzą w święto relacji ja – ty.
Dorota Sajewska (1975) – dramaturg, autorka scenariuszy teatralnych i tekstów o teatrze, tłumaczka współczesnych sztuk niemieckich oraz teoretycznych tekstów teatralnych. Studiowała polonistykę i germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim oraz komunikację kulturową, teatrologię i nowszą literaturę niemiecką na Uniwersytecie Humboldta w Berlinie. Od 2008 roku zastępca dyrektora artystycznego i dramaturg Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy im. G. Holoubka. Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej UW. Autorka książki "Chore sztuki. Choroba/tożsamość/dramat" (2005).
[Książka i Prasa, 2012]
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.