Dodany: 27.02.2016 09:20|Autor: KKwiat
cytat z książki
W rozwoju starożytnych religii Mezopotamii istniały dwie następujące po sobie fazy – sumeryjska i akadyjska, odpowiadające dwóm wielkim okresom historii Międzyrzecza. Także mitologię mezopotamską podzielić należy na dwa podstawowe działy: sumeryjską oraz akadyjską, określaną także jako babilońska i asyryjska.
Z całym naciskiem należy jednak zwrócić uwagę na to, że mamy do czynienia z mitologią sumeryjską i akadyjską (babilońsko-asyryjską), a nie sumeryjsko-akadyjską. Traktować je należy w pewnym sensie oddzielnie, mimo licznych zbieżności i wzajemnych uwarunkowań. Częściej spotykamy się z osobnymi opisami religii tych dwóch ludów, natomiast mitologię na ogół traktuje się łącznie.
Sumeryjskie mity i eposy Babilończycy adaptowali i przerabiali. Równie często stanowiły one jakby punkt wyjścia nowych utworów. Podlegając dużym zmianom i modyfikacji, stawały się wyrazem przekonań i wierzeń Babilończyków i Asyryjczyków. W licznych wątkach łagodzono bezpośredniości sumeryjskich utworów, by lepiej dostosować je do nowych warunków historycznych i umysłowości ludów semickich. Dla wielu wcześniej odkrytych mitów i eposów babilońskich z biegiem czasu znajduje się ich sumeryjskie prototypy. Tak było między innymi z babilońskim eposem narodowym o Gilgameszu, w istocie herosie sumeryjskim.
Wszelkie próby napisania mitologii sumeryjskiej i akadyjskiej stanowią jednakże zaledwie pewnego rodzaju wprowadzenie, mające zorientować w złożoności problemów. Źródeł mitologicznych bowiem, szczególnie sumeryjskich, ciągle przybywa dzięki nowym odkryciom czy uwspółcześnionej interpretacji znanych już uprzednio. Jednakże treść licznych mitów, nawet jeśli wykorzysta się wszystkie teksty, jakimi dysponujemy, nie jest jeszcze w pełni zrekonstruowana.
Mity sumeryjskie i akadyjskie przedstawiają to, co kapłani uznali za stosowne przekazać społeczności, by zaspokoić ciekawość poznania i pragnienie znalezienia odpowiedzi na nurtujące ją pytania o przyczyny nieśmiertelności bogów i śmiertelności ludzi, o powstanie świata i jego organizacji itp.
Zarówno mity i eposy sumeryjskie jak i babilońsko-asyryjskie często znajdują późniejsze odzwierciedlenie w piśmiennictwie mitologicznym innych ludów zamieszkujących tereny starożytnego Wschodu*.
---
* Krystyna Łyczkowska, Krystyna Szarzyńska, "Wprowadzenie", w: tychże, "Mitologia Mezopotamii", Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1981, s. 5-6.
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.