Dodany: 24.10.2008 15:45|Autor: Nabuzowany

Książki i okolice> Zestawienia tematyczne

12 osób poleca ten tekst.

Prawdziwa książka o chrześcijaństwie - szukam!


Witam.
Szukam książki który opisywałaby historię chrześcijaństwa w sposób "prawdziwy". Chcę się dowiedzieć skąd się wzięły poszczególne święta i obrządki. Wiadomo,że duża ich część została wymyślona przez ludzi i mają one więcej wspólnego z pogaństwem niż religią. Tak jak np "Boże ciało" które zapoczątkował jakiś samozwańczy ksiądz wmawiający ludziom,że z jego ran leje się krew Chrystusa.
Słyszałem również,że spowiedź wzięła się stąd że w średniowieczu władza chciała znać "występki" poddanych.
Najlepiej żeby to byłą książka NIE pisana przez księdza.
Szukam jak najbardziej OBIEKTYWNEJ książki!
Wyświetleń: 20755
Dodaj komentarz
Przeczytaj komentarze
ilość komentarzy: 47
Użytkownik: miłośniczka 24.10.2008 17:06 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Też chętnie bym przeczytała. :-)
Użytkownik: angeliqa 24.10.2008 17:17 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Ja też. (Kolejny budujący komentarz;)).
Użytkownik: miłośniczka 24.10.2008 19:03 napisał(a):
Odpowiedź na: I znowu zapiał kur: Kryty... | Sherlock
Deschner. No tak, mogłam się spodziewać. Cały Deschner to "Kościół prawdziwy". Zaczęłam w wakacje "Krzyż Pański z Kościołem", ale odłożyłam z powrotem na półkę. Nie pochłonę jej "ot tak". Jest trudny. Choć pisze ciekawie, nie powiem. Dużo faktów, wiele odsyłaczy do innych, naukowych, dzieł. Wiarygodnie.
Użytkownik: aleutka 25.10.2008 01:03 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Wipszycka - Kościół w świecie późnego antyku. Napisane przez bardzo rzetelną historyczkę, o dużej i wszechstronnej wiedzy i kulturze historycznej. Można się dowiedzieć o genezie chrztu, bierzmowania i innych obrzędów (wymieniam tu tylko to co ma związek z tematem postu, książka jest bardzo bogata i ciekawa). Nie usprawiedliwia chrześcijaństwa naiwnie i nie popada w nienawiść wobec niego nazywając to obiektywizmem czy prawdziwością. Przedstawia jak najuczciwiej racje wielu stron (bo historyk może jedynie dążyć do jak najpełniejszego obiektywizmu...) Ukazuje wczesny Kosciół (czy raczej kościoły...) jako szarpany konfliktami, często rozdarty, błądzący i krzywdzący a równocześnie dążący do prawdy. Nie jesteśmy potomkami strony która zawsze miała rację... Ale to akurat ludzkie i nikt się chyba nie spodziewa niczego innego...

Tomasz Kwiecień - Błogosławione marnowanie - to o kształtowaniu sie liturgii mszy (między innymi). Jeśli ci nie przeszkadza, że napisał to zakonnik. Nie uprzedzaj się z góry:))

Nie do końca rozumiem twój zarzut, że święta "więcej mają wspólnego z pogaństwem niż z prawdziwą religią". Pogaństwo było zjawiskiem bardzo religijnym.
Jeśli się dobrze domyślam i chodzi ci o fakt, że są obrzędy, które mają korzenie pogańskie to jest to oczywiste i też nie rozumiem, dlaczego miałoby być wadą. Pierwsi chrześcijanie byli ukształtowani przez świat pogański, więc to naturalne. Nie zniszczyli a przemienili. Mnisi chrześcijańscy ocalili wiele pogańskich tekstów i ja uważam że jedna z potężnych zasług chrześcijaństwa.
Jeśli mówisz nie tyle o pogaństwie, co o zabobonie to żadne chrześcijańskie święto mi się z zabobonem nie kojarzy, prędzej już horoskopy w gazetach...

To co słyszałeś o spowiedzi to wierutne bzdury - potrafię to powiedzieć nawet z moją skąpą wiedzą o historii sakramentów. Niewątpliwie byli tacy królowie, którzy sądzili, że spowiedź to świetne narzędzie do kontroli poddanych, albo kontrolowania małżonek - ale nie taka była intencja Kościoła. Już w średniowieczu księża płacili życiem za to, że nie zdradzili tajemnicy spowiedzi (np. św Nepomucen).

Geneza Bożego Ciała też jest zupełnie inna. Tu już nie miałam wystarczającej wiedzy - musiałam sprawdzić w Wikipedii... Trzeba by zweryfikować...
Użytkownik: Czajka 25.10.2008 09:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Wipszycka - Kościół w świ... | aleutka
Bardzo ładnie napisałaś. :)
Polskie tradycje świąteczne (Szymanderska Hanna), Szymanderska - w przystępnej formie opisuje obrządki pogańskie, na bazie których powstawało świętowanie chrześcijańskie. Skupia się co prawda na zewnętrznych przejawach świąt, czyli rytuałach, gestach, słowach i jedzeniu (jest dużo przepisów), ale nie tylko.
Użytkownik: Nabuzowany 29.10.2008 15:59 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Nie rozumiem Aleutka Twojej irytacji.
Chodzi mi po prostu o to,że ludzie za dużą wagę wiążą ze świętami, a zapominają o prawdziwych przesłaniach Jezusa. Zapewne wiesz,że Jezus nawet Szabat miał za nic i w trakcie tego żydowskiego święta pracował czym doprowadzał do furii Rabinów.
Ludzie zapominają również,że człowiek nie zostanie rozgrzeszony aż do momentu gdy nie będzie żałował za swe winy i nie poczuje skruchy!!!!
Proszę nie sugerować się moim pierwszym postem.Mogą znajdować sięw nim nieprawdziwe informacje,ale dlatego właśnie szukam jakiejś wiarygodnej książki, żeby żadni księżą ani nawiedzeni chrześcijanie nie mogli mi wmawiać jakiś nieprawdziwych argumentów!!
Użytkownik: aleutka 30.10.2008 21:09 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie rozumiem Aleutka Twoj... | Nabuzowany
Ależ ja nie jestem zirytowana. Po prostu twoja wypowiedź była dla mnie niejasna i wykazałam błędy rzeczowe, które mogły zmylić. Teraz, kiedy uściśliłeś sprawa jest jaśniejsza:)) A Wipszycką nadal szczerze polecam, jest świetna w te klocki. Dużo się można dowiedzieć - bardzo rzetelnie.

No i Kwietnia podtrzymuję. Znowu nie wiem, czy cię dobrze rozumiem, mam nadzieję, że nie stawiasz wszystkich księży na równi z nawiedzonymi chrześcijanami... Jego książka może być bardzo wartościowa poznawczo.

NB - wybacz, że nadal się będę czepiać, ale sprawa jest bardzo ważna - to nie jest tak, że Jezus miał Szabat za nic. Nigdy nie pracował w Szabat jako cieśla, bo to byłoby złamanie Prawa właśnie. A on bardzo szanował Prawo. Obchodził Paschę z całym rytuałem. Po prostu uważał, że są rzeczy ważniejsze nawet od Szabatu, a uczynek miłości jest ważniejszy od litery Prawa:)
Użytkownik: Czajka 31.10.2008 03:13 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie rozumiem Aleutka Twoj... | Nabuzowany
"Jezus nawet Szabat miał za nic"

"Nie sądźcie, że przyszedłem znieść Prawo albo Proroków. Nie przyszedłem znieść, ale wypełnić. Zaprawdę bowiem powiadam wam: Dopóki niebo i ziemia nie przeminą, ani jedna jota, ani jedna kreska nie zmieni się w Prawie, aż się wszystko spełni." (Mt 5, 17-18)
Użytkownik: falkor 04.11.2008 18:32 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie rozumiem Aleutka Twoj... | Nabuzowany
Z jednej strony piszesz, że zależy ci na obiektywizmie, a z drugiej sam jesteś uprzedzony. Z ostatniego zdania twojej wypowiedzi wynika, że żaden ksiądz nie używa prawdziwych argumentów, a to trudno przyjąć. Nie rozumiem przesłania zdania o rozgrzeszeniu i żalu, przecież nie jest to w żaden sposób odkrywcze. Co do świąt, to popatrz na ludzi nieświętujących, często tracą coś istotnego ze swego człowieczeństwa, tracą też nierzadko ich rodziny. Ciekaw też jestem, co uważasz za prawdziwe przesłania Jezusa.
Ale to już dyskusja o chrześcijaństwie a nie o książkach. Wracając na koniec do tematu: "Szukając obiektywizmu, sam staraj się być obiektywnym".
Użytkownik: Nabuzowany 07.11.2008 12:31 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
OBIEKTYWIZM nie istnieje!Każdy film,książka,wypowiedź,itp jest subiektywna!
NIE chcę znaleźć książki obiektywnej ale zbliżoną do obiektywnej.
A do księży mam dużo pretensji gdyż zatracili prawdziwy sens religii. Proszę zauważyć,że w żadnym z 10 przykazań nie ma słowa o chodzeniu do kościoła. Jest napisane:"Pamiętaj abyś dzień święty święcił" a NIE:"Pamiętaj abyś chodził w święta do kościoła".
Dzień święty mozna święcić np poprzez modlitwę w domu i nie chodzenie na zakupy!(takie reala współczesnego świata).
Pretensje do kościoła mam również o jego hierarchizacje oraz przepych!
Podejrzewam,że ani Jezus ani Jan Paweł II nie byliby zadowoleni z faktu budowy 33 metrowego pomnika Jezusa Króla w Świebodzinie. Jestem pewny,że woleliby przeznaczyć te pieniądze dla potrzebujących!!!!
Moim zdaniem prawdziwy księża są tylko na misjach!!
Co o życiu może wiedzieć ksiądz który 20 lat siedzi na parafii i gotuje mu kucharka a sprząta sprzątaczka! A jedyny kontakt z rzeczywistością ma on chodząc po kolendzie!!!
SZANUJĘ RELIGIĘ ALE NIE SZANUJĘ KOŚCIOŁA!!

Troszkę zboczyliśmy z głównego tematu,ale jest to zawsze kontrowersyjne zagadnienie!
Użytkownik: miłośniczka 07.11.2008 12:56 napisał(a):
Odpowiedź na: OBIEKTYWIZM nie istnieje!... | Nabuzowany
Och, oczywiście, że obiektywizm istnieje. Są nim po prostu suche fakty.
Użytkownik: villena 07.11.2008 15:38 napisał(a):
Odpowiedź na: Och, oczywiście, że obiek... | miłośniczka
A potrafisz podać przykład takiego "suchego", zupełnie niezależnego od osoby obserwatora faktu? (wiem, pytanie jest obok tematu, ale mam ochotę na jakąś oderwaną od życia dyskusję ;-)
Użytkownik: miłośniczka 07.11.2008 18:22 napisał(a):
Odpowiedź na: A potrafisz podać przykła... | villena
Nauczyciel postawił komuś tam czwóreczkę (jedyneczkę, szósteczkę), bo ma tyle a tyle punktów ze sprawdzianu, i choć w subiektywnym odczuciu innych uczniów może to być rozpieszczanie, pobłażanie, albo dyskryminacja jakaś to jednak fakt pozostaje faktem. FAKTY są obiektywne. Ale to moje, subiektywne zdanie. ;-)
Użytkownik: miłośniczka 07.11.2008 18:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Nauczyciel postawił komuś... | miłośniczka
Może przykład jest nieco mało udany, ale mam nadzieję, że wiesz, o co mi chodzi.
Użytkownik: aborygen 08.11.2008 11:28 napisał(a):
Odpowiedź na: Może przykład jest nieco ... | miłośniczka
Masz racje. Bardzo "nieco mało udany". ;P

(do nabuzowanego)

A co do tematu głównego to obiektywne zdanie możesz sobie wyrobić czytając książki o tej tematyce zarówno "antykościelne" (z pozycji strukturalnej jak to zaznaczasz:d) jak i te napisane przez ludzi złych- w twoim rozumowaniu- księży. Poznasz wtedy zdanie "za i przeciw" bo twoja krytyka, oparta na niewiedzy, jest dość śmieszna, wybacz taka prawda. :)
Użytkownik: miłośniczka 07.11.2008 12:59 napisał(a):
Odpowiedź na: OBIEKTYWIZM nie istnieje!... | Nabuzowany
Mam jeszcze tylko pytanie, Nabuzowany. Dlaczego w Twojej wypowiedzi tyle wykrzykników? MAm wrażenie, że krzyczysz, a i bez tego przecież zrozumiemy. :-)
Użytkownik: falkor 08.11.2008 03:12 napisał(a):
Odpowiedź na: OBIEKTYWIZM nie istnieje!... | Nabuzowany
Jeżeli chcesz czepiać się słówek, to przepraszam za nieprecyzyjne określenie. Bardziej odpowiednim pojęciem byłoby UPRZEDZENIE. Chodziło mi o to, że nie szukasz prawdy, a jedynie potwierdzenia swojego obrazu Kościoła. Piszesz, że masz pretensje do księży, "gdyż zatracili prawdziwy sens religii". Zakładasz więc, że nic wartościowego nie są w stanie napisać. I to jest właśnie uprzedzenie, które nie pozwoli tobie poznać pełnej prawdy. Sam wiesz najlepiej, więc po co szukasz książek?
A odnośnie twoich zarzutów, to nie rozumiem dlaczego dziwisz się, że w Dekalogu nie ma wzmianki o kościołach. Przecież ich wtedy jeszcze nie było. Dopiero Jezus ustanowił Eucharystię i nakazał swoim uczniom ją sprawować. Po drugie, piszesz o przepychu Kościoła, a nie wspominasz o tunice Jezusa, która wcale nie była taka prosta i o uroczystym wjeździe do Jerozolimy. A po trzecie, skąd wiesz, co robią księża i jaki mają kontakt z rzeczywistością skoro omijasz ich szerokim łukiem?
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 18:33 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Nie i Amen (Ranke-Heinemann Uta)
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 20:37 napisał(a):
Odpowiedź na: Nie i Amen | Marylek
Widzę, że mam to w schowku i nie pamiętam dlaczego, ratunku!!
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 21:12 napisał(a):
Odpowiedź na: Widzę, że mam to w schowk... | Vemona
Dlatego, że jest to świetna książka? REWELACYJNA.
A w ogóle, to trzeba było wcześniej krzyczeć, to dorzuciłabym do paczki. Chcesz pozyczyć? Ja bardzo polecam. Spokojna, wyważona, rzeczowa. Autorka jest córką pastora, doktorem teologii. Po tej książce spotkały ją nieprzyjemności na uczelni, gdzie pracowała, pozbawiono ją katedry.
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 07.11.2008 21:20 napisał(a):
Odpowiedź na: Dlatego, że jest to świet... | Marylek
Ja też chcę. To następnym transportem? :-)
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 21:23 napisał(a):
Odpowiedź na: Ja też chcę. To następnym... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
Hi, hi! :)
A Eunuchy do raju: Kościół katolicki a seksualizm (Ranke-Heinemann Uta) tej samej autorki też chcecie? Następnym transportem, oczywiście.
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 21:24 napisał(a):
Odpowiedź na: Hi, hi! :) A Eunuchy do ... | Marylek
Hihihi. :-)) Pewnie! Zdaje się, że też mam zaschowkowaną. :-))
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 07.11.2008 22:39 napisał(a):
Odpowiedź na: Hihihi. :-)) Pewnie! Zdaj... | Vemona
To dobrze. Jak Ty masz zaschowkowaną, to ja już nie muszę. :-)
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 22:47 napisał(a):
Odpowiedź na: To dobrze. Jak Ty masz za... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
Jak do nas dotrze, to obie przeczytamy. :-)
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 21:22 napisał(a):
Odpowiedź na: Dlatego, że jest to świet... | Marylek
Chcę!! To przy następnej okazji, przecie nie emigruję na księżyc, zdążę pożyczyć prawda?
Ja się domyślam, że ona mi gdzieś musiała zaświtać, ale tu na stronie książki nie ma żadnego komentarza i tak się zaczęłam zastanawiać, skąd mi przyszło do głowy, żeby ją zaschowkować?
Bo teraz chciałam to zrobić, jak zobaczyłam, że ją polecasz. :-)
Użytkownik: Agis 07.11.2008 21:22 napisał(a):
Odpowiedź na: Dlatego, że jest to świet... | Marylek
Marylku, to jeśli ja jej nigdzie nie dostanę, to się u Ciebie do kolejki zapiszę, dobrze?
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 21:26 napisał(a):
Odpowiedź na: Marylku, to jeśli ja jej ... | Agis
Jasne! Daj znać, jak nie dostaniesz, obciążymy Pocztę Polską. Tylko dogadajcie się z dziewczynami co do kolejności. :)
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 07.11.2008 22:20 napisał(a):
Odpowiedź na: Jasne! Daj znać, jak nie ... | Marylek
My z Krysią możemy poczekać, prawda? Będziemy mieć teraz 2 części plemników. :-)
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 22:27 napisał(a):
Odpowiedź na: My z Krysią możemy poczek... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
Prawda. :-) Potem sobie zrobimy odmianę po plemnikach. :-) A jak Ci się widzą plemniki??
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 22:27 napisał(a):
Odpowiedź na: My z Krysią możemy poczek... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
(rotfl)
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 22:28 napisał(a):
Odpowiedź na: My z Krysią możemy poczek... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
No właśnie. Jak Wam się widzą plemniki?
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 07.11.2008 22:38 napisał(a):
Odpowiedź na: No właśnie. Jak Wam się w... | Marylek
Mnie się widzą bardzo, podoba mi się sposób przedstawienia sprawy, no, taki obrazowy. :-) Bakerowi udało się uniknąć i wulgarności, i infantylizacji, i przesadnej naukowości. Aczkolwiek po trzech plemnikach pewnie będzie mi potrzebny amen. :-)
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 22:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Mnie się widzą bardzo, po... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
Tak, po dwóch plemnikach poczułam się nieco znużona wielością i obrazowością przykładów, ale wystarczyła krótka przerwa i rzuciłam się na trzeci plemnik wręcz namiętnie! :-p
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 22:45 napisał(a):
Odpowiedź na: Tak, po dwóch plemnikach ... | Marylek
Namiętnie na plemnik - ależ nam to brzmi. :D
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 22:41 napisał(a):
Odpowiedź na: No właśnie. Jak Wam się w... | Marylek
Takoż bardzo mi się widzą, dały mi zupełnie inny sposób widzenia tej kwestii, jest w tym naukowość która nie odstrasza hermetycznością, to dla mnie wielki plus.
A po plemnikach eunuchy... ;P
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 07.11.2008 22:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Takoż bardzo mi się widzą... | Vemona
Amen.
Użytkownik: Marylek 07.11.2008 22:44 napisał(a):
Odpowiedź na: Takoż bardzo mi się widzą... | Vemona
Będę o eunuchach pamiętać. ;-)
Użytkownik: Vemona 07.11.2008 22:46 napisał(a):
Odpowiedź na: Będę o eunuchach pamiętać... | Marylek
Amen. ;P
Użytkownik: Agis 11.11.2008 11:43 napisał(a):
Odpowiedź na: Jasne! Daj znać, jak nie ... | Marylek
To ja daję znać! :-)
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 11.11.2008 11:46 napisał(a):
Odpowiedź na: To ja daję znać! :-) | Agis
To ja tak przy okazji daję znać, że sznureczek Agis -> Czupirek -> Buszująca -> verdiana zadziałał i książeczki są już u mnie. :-)
Użytkownik: Agis 11.11.2008 11:47 napisał(a):
Odpowiedź na: To ja tak przy okazji daj... | verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które!
A to znaczy, że mam u Ciebie czyste konto?
Użytkownik: verdiana{0} obchodzi dzisiaj swoje urodziny BiblioNETkowe! Kliknij aby dowiedzieć się które! 11.11.2008 11:49 napisał(a):
Odpowiedź na: A to znaczy, że mam u Cie... | Agis
Tak. :-)
Użytkownik: Marylek 11.11.2008 23:01 napisał(a):
Odpowiedź na: To ja daję znać! :-) | Agis
OK. Pojedzie jutro lub pojutrze.
Czy Gdynia jest aktualna? Nic się nie zmieniło?
Użytkownik: nisha 07.11.2008 22:54 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Krótka historia Kościoła katolickiego (Küng Hans) - widziałam w biblioteczce taty i po przeczytaniu opisu z okładki wydaje mi się, że czegoś takiego szukasz. Aczkolwiek polecić nie mogę, wypowiedzieć się na temat obiektywizmu też nie, bo nie czytałam. ;p
Użytkownik: Annvina 12.11.2008 11:16 napisał(a):
Odpowiedź na: Witam. Szukam książki kt... | Nabuzowany
Z mojej strony mogę polecić Historia Boga: 4000 lat dziejów Boga w judaizmie, chrześcijaństwie i islamie (Armstrong Karen). Jest to bardzo rzetelne i naukowe porównanie zjawisk i doktryn występujacych w trzech wielkich religiach monoteistycznych. Lekka lekturka do poduszki bynajmniej to nie jest, ale i tak uważam, że warto przeczytać.
Mnie zawsze bardziej interesowały mechanizmy powstawania poszczególnych dogmatów i doktryn niż samych obrzędów, samo żródlo, sam początek, a nie obrastające religię przez wieki rytuały.
Jeszcze jedna pozycja, Człowiek imieniem Mojżesz a religia monoteistyczna (Freud Sigmund (Freud Zygmunt)) bardzo kontrowersyjna, choć ciekawie napisana, króciutka książeczka dosłownie na godzinkę (sama przeczytałam ją siedząc na parapecie biblioteki). Nie twierdzę, że w 100% zgadzam się z teoriami w niej zawartymi, ale koncepcja jest interesująca.
Legenda
  • - książka oceniona przez Ciebie - najedź na ikonę przy książce aby zobaczyć ocenę
  • - do książki dodano opisy lub recenzje
  • - książka dostępna w naszej księgarni
  • - książka dostępna u innych użytkowników (wymiana, kupno)
  • - książka znajduje się w Twoim schowku
Patronaty Biblionetki
Biblionetka potrzebuje opiekunów
Recenzje

Użytkownicy polecają:

Redakcja poleca: