To bolało! Wiedziałam, że to będzie paskudna robota i nie tyle z powodu znajomości utworów wielu noblistów (niektórych nazwisk z listy nawet nie kojarzę - poeci, poeci, poeci - nieznani i niedoceniani), ale dlatego, że czytam falami i jak się już na kogoś uprę to czytam do wyczytania. Ale chyba ma to sens, bo przy okazji mam w jednym miejscu tych, do których planuję sobie zajrzeć i tych, o których chyba powinnam się czegoś dowiedzieć skoro nawet nazwiska mi w głowie nie utknęły.
2021 Gurnah Abdulrazak
2020 Louise Glück
Glück Louise
2019 Peter Handke
„za wpływową pracę, która z językową pomysłowością badała peryferie i specyfikę ludzkiego doświadczenia”
2018 Olga Tokarczuk
„za wyobraźnię narracyjną, która z encyklopedyczną pasją reprezentuje przekraczanie granic jako formę życia”
E. E. (
Tokarczuk Olga)
Gra na wielu bębenkach (
Tokarczuk Olga)
Księgi Jakubowe (
Tokarczuk Olga)
Prawiek i inne czasy (
Tokarczuk Olga)
Prowadź swój pług przez kości umarłych (
Tokarczuk Olga)
Bieguni (
Tokarczuk Olga)
Podróż ludzi Księgi (
Tokarczuk Olga)
2017 - Kazuo Ishiguro
jako ten, „który w powieściach o potężnej sile emocjonalnej odsłonił otchłań pod naszym iluzorycznym poczuciem łączności ze światem”
Pejzaż w kolorze sepii (
Ishiguro Kazuo)
(5)
Okruchy dnia (
Ishiguro Kazuo)
(5)
Kiedy byliśmy sierotami (
Ishiguro Kazuo)
(4)
Nie opuszczaj mnie (
Ishiguro Kazuo)
(5)
Nokturny: Pięć opowiadań o muzyce i zmierzchu (
Ishiguro Kazuo)
(4,5)
2016 - Bob Dylan
za „stworzenie nowych form poetyckiej ekspresji w ramach wielkiej tradycji amerykańskiej pieśni”
2015 - Swietłana Aleksijewicz
za „polifoniczny pomnik dla cierpienia i odwagi w naszych czasach”
Wojna nie ma w sobie nic z kobiety (
Aleksijewicz Swietłana)
- (5) Trafiłam w tegoroczną noblistkę. Naprawdę jej się należało. Recenzja:
Warkocze we krwi - Swietłana Aleksijewicz „Wojna nie ma w sobie nic z kobiety”
2014 - Patrick Modiano
za „sztukę pamięci i dzieła, w których uchwycił najbardziej niepojęte ludzkie losy i odkrywał świat czasu okupacji”
Ulica Ciemnych Sklepików (
Modiano Patrick)
- (4,5) Chyba nie nadajemy na tej samej fali; parę razy co prawda mocniej zabiło mi serce, ale to chyba jednak nie to... Próbuję dalej...
Przejechał cyrk (
Modiano Patrick)
- (4,5). Kolejna próba i żadnych możliwych do wyartykułowania wniosków. Kłopot mam z owym panem.
Willa "Triste" (
Modiano Patrick)
- (4,5). Przeczytałam po raz kolejny tę samą historię. Tylko realia nieco inne. Ta sama lakoniczność, to samo przywiązanie do szczegółu. I chyba na tym moje spotkania z prozą Modiano zakończę. Dobra proza, ale nie moja bajka. Tekst:
Maestro pamięci - Patrick Modiano „Willa Triste”
2013 - Alice Munro
jako „mistrzyni współczesnego opowiadania”
Księżyce Jowisza (
Munro Alice)
- 5,0 Pierwsze koty za płoty. Tak zwyczajnie, prosto o zwykłych ludziach, a jednak... Recenzja:
Planety i satelity
2012 - Mo Yan
jako ten, „który z halucynacyjnym realizmem łączy opowieści ludowe, historię i współczesność”
Kraina wódki (
Mo Yan (właśc. Guan Moye))
- 4,5
Pijana czytatka wprost z "Krainy wódki" Mo Yana
Obfite piersi, pełne biodra (
Mo Yan (właśc. Guan Moye))
- Świetna książka. Literacko i treściowo prawdziwa perełka.
Żaby (
Mo Yan (właśc. Guan Moye))
- 4,5 Recenzja:
Pani Niosąca Synów
Klan czerwonego sorga (
Mo Yan (właśc. Guan Moye))
- 5,0
Owoce kwiatów czasu[1]
Bum! (
Mo Yan (właśc. Guan Moye))
- 4,5
Siódmego dnia siódmego miesiąca księżycowego
Zmiany (
Mo Yan (właśc. Guan Moye))
- 3,5 Nie popłynęła rzeka opowieści - mały strumyczek to nie Mo Yan. :)
2011 - Tomas Transtroemer
za „zwięzłe, przejrzyste obrazy, które dają nam świeży dostęp do rzeczywistości”
Nie jestem pewna czy się skuszę.
2010 - Mario Vargas Llosa
za „odwzorowanie struktur władzy i stanowcze obrazy indywidualnego oporu, buntu i porażki”
Rozmowa w "Katedrze" (
Vargas Llosa Mario)
(6)
Miasto i psy (
Vargas Llosa Mario)
(5)
Wyzwanie (
Vargas Llosa Mario)
(5)
Zielony dom (
Vargas Llosa Mario)
(5)
Ciotka Julia i skryba (
Vargas Llosa Mario)
(4)
Lituma w Andach (
Vargas Llosa Mario)
(4)
Święto Kozła (
Vargas Llosa Mario)
(4)
Pantaleon i wizytantki (
Vargas Llosa Mario)
(4)
Szczeniaki (
Vargas Llosa Mario)
(4)
Pochwała macochy (
Vargas Llosa Mario)
(3)
Raj tuż za rogiem (
Vargas Llosa Mario)
(4)
Marzenie Celta (
Vargas Llosa Mario)
(4,5) - chyba będzie 5. W każdym razie bohater, jak zwykle zresztą, wybrany nader trafnie i jaki interesujący!!! Casement! Kongo! Amazonia! Kauczuk! I na koniec odrobina rozczarowania,za mało emocjonalnie i Casement taki jakiś nieprzekonujący do końca.
A jednak nie, bardzo solidna biografia, ale jakoś zupełnie nieporywająca - jak nie vargasowska.
2009 - Herta Müller
jako ta, „która łącząc intensywność poezji i szczerość prozy przedstawia świat wykorzenionych”
Lis już wtedy był myśliwym (
Müller Herta)
(5)
Nie jestem pewna czy jeszcze kiedyś odważę się sięgnąć po książkę tej pani - mocno bije.
2008 - Jean-Marie Gustave Le Clézio
za „nowe odkrycia, poetycką przygodę i sensualną ekstazę, badanie człowieczeństwa ponad i poza granicami cywilizacji”
Afrykanin (
Le Clézio Jean-Marie Gustave)
(3)
2007 - Doris Lessing
„jej epicka proza jest wyrazem kobiecych doświadczeń. Przedstawia je z pewnym dystansem, sceptycyzmem, ale też z ogniem i wizjonerską siłą”
Mrowisko: Opowiadania (
Lessing Doris)
(5)
Piąte dziecko (
Lessing Doris)
(4)
Podróż Bena (
Lessing Doris)
(3)
2006 - Orhan Pamuk
nagrodzono pisarza, który „w poszukiwaniu melancholijnej duszy swojego rodzinnego miasta odkrył nowe symbole zderzenia i przenikania się kultur”
Śnieg (
Pamuk Orhan)
(4)
Stambuł: Wspomnienia i miasto (
Pamuk Orhan)
(rzucone w połowie)
2005 – Harold Pinter
za „odkrywanie przepaści pod codzienną gadaniną i wymuszanie wejścia do zamkniętych przestrzeni ucisku”
2004 – Elfriede Jelinek
za „demaskowanie absurdalności stereotypów społecznych w powieściach i dramatach”
2003 – John Maxwell Coetzee
książki laureata odznaczają się „analityczną błyskotliwością i wymownymi dialogami”
Hańba (
Coetzee John Maxwell)
(5)
Wiek żelaza (
Coetzee John Maxwell)
(5)
Czekając na barbarzyńców (
Coetzee John Maxwell)
(4)
Powolny człowiek (
Coetzee John Maxwell)
(4)
Dzieciństwo Jezusa (
Coetzee John Maxwell)
(5) tekst:
Życia po życiu - John Maxwell Coetzee „Dzieciństwo Jezusa”
2002 – Imre Kertész
za „powieści, które przeciwstawiają osobiste doświadczenie jednostki wobec brutalnej bezstronności historii”
do nadrobienia
2001 – Vidiadhar Surajprasad Naipaul
jest uważany za „spadkobiercę Conrada, który maluje zmierzch imperiów z perspektywy moralisty”
Nasza ulica (
Naipaul Vidiadhar Surajprasad)
(5)
Pół życia (
Naipaul Vidiadhar Surajprasad)
(5)
Zakręt rzeki (
Naipaul Vidiadhar Surajprasad)
(5)
Rozjaśnić tło: Dwie opowieści (
Naipaul Vidiadhar Surajprasad)
(4,5)
Podróż karaibska do pięciu społeczeństw kolonialnych (
Naipaul Vidiadhar Surajprasad)
(4,5) Nie wiem dlaczego, ale mam jakieś mieszane uczucia wobec tej książki. Z jednej strony chyba nieco uprzedzeń autora w niej jest i zbyt "mocnych" osądów, z drugiej parokrotnie odniosłam wrażenie, że przytaczane cytaty jakkolwiek bardzo interesujące, nijak się mają do treści eseju(?) - licho wie co to, bo reportaż tyż nie za bardzo.
2000 – Gao Xingjian
„za dzieło o uniwersalnej istotności, gorzkim wglądzie oraz językowy geniusz, które otworzyły nowe ścieżki przed chińskim powieściopisarstwem i dramatem”
Góra duszy (
Gao Xingjian)
(5,5)
1999 – Günter Grass
otrzymał ją jako ten, którego „swawolne czarne bajeczki portretują zapomnianą twarz historii”
Blaszany bębenek (
Grass Günter)
(3)
1998 – José Saramago
za dzieło, które „przypowieściami, podtrzymywanymi przez wyobraźnię, współczucie i ironię, stale umożliwia nam pojmowanie iluzorycznej rzeczywistości”
Kamienna tratwa (
Saramago José)
(5)
Miasto ślepców (
Saramago José)
(4)
Baltazar i Blimunda (
Saramago José)
(3)
1997 – Dario Fo
otrzymał ją jako ten, który rywalizuje z błaznami średniowiecznymi w krytykowaniu władzy oraz popieraniu godności uciskanych
Miasteczko nietoperzy (
Fo Dario)
- nie strawiłam
1996 – Wisława Szymborska
za „poezję, która z ironiczną precyzją pozwala historycznemu i biologicznemu kontekstowi ukazać się we fragmentach ludzkiej rzeczywistości”
Chwila (
Szymborska Wisława)
(5) Tekst: http://okres-ochronny-na-czarownice.blogspot.com/2015/11/wisawa-szymborska-chwila.html
1995 – Seamus Heaney
za „dzieła o lirycznej piękności i etycznej głębi, które chwalą cuda dnia codziennego i żywą przeszłość”
1994 – Kenzaburo Oe
za „siłę i poezję w tworzeniu wyimaginowanego świata, w którym życie i mit składają się na poruszający obraz sytuacji człowieka we współczesnym świecie”
Zerwać pąki, zabić dzieci (
Ōe Kenzaburō)
(6)Tekst:
„Dzieci nic nie mogą poradzić na śmierć”*
Futbol ery Manen (
Ōe Kenzaburō)
(5)
Sprawa osobista (
Ōe Kenzaburō)
(5)
1993 – Toni Morrison
otrzymała ją za to, że „w powieściach charakteryzujących się siłą wizji literackiej i poetyckich wartości, przedstawia najważniejsze problemy amerykańskiej rzeczywistości”
Odruch serca (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
(5,5)
Pieśń Salomonowa (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
(5)
Umiłowana (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
(5)
Miłość (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
(4)
Raj (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
(4)
Dom (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
Najbardziej niebieskie oko (
Morrison Toni (właśc. Woffword Chloe Anthony))
(4) Jest recenzja:
Kolor miłości
1992 – Derek Walcott
„za poetycki całokształt wielkiej jasności, wspartej historyczną wizją, wynikiem wielokulturowego zaangażowania”
1991 – Nadine Gordimer
otrzymała ją jako ta, która „przez swą wspaniałą epikę stała się wielkim dobrodziejstwem dla ludzkości”
Nikt ze mną nie pójdzie (
Gordimer Nadine)
(4)
Zapach kwiatów i śmierci (
Gordimer Nadine)
(4)
1990 – Octavio Paz
za „namiętne pisarstwo z szerokimi horyzontami, cechującymi się inteligencją emocjonalną i humanistyczną uczciwością”
Labirynt samotności (
Paz Octavio)
(5)
Podwójny płomień: Miłość i erotyzm (
Paz Octavio)
(5)
Podpatrywanie Indii (
Paz Octavio)
(4)
Wciąż te same widzenia (
Paz Octavio) (5)Tekst:
Podpatrywanie Paza - Octavio Paz "Wciąż te same widzenia"
Wokół kamienia słońca (
Paz Octavio) (4)
1989 – Camilo José Cela
za „bogatą i mocną prozę, która z powściągliwym współczuciem ukazuje bezbronne istnienie człowieka”
Mazurek dla dwóch nieboszczyków (
Cela Camilo José)
- próbowałam, ale jakoś mi nie podchodziło
1988 – Nadżib Mahfuz
został wyróżniony jako ten, „który przez swoje dzieła bogate w niuanse – które bywały realistyczne z fotograficzną precyzją, a czasami bywały dwuznaczne – stworzył arabski styl narracji, który można zastosować do całości gatunku ludzkiego”
Kamal: Opowieści starego Kairu (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(5)
Opowieści starego Kairu (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(5)
Hamida z zaułka Midakk (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(4)
Złodziej i psy (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(4) Tekst:
Przeciw światu i... samemu sobie
Rozmowy nad Nilem (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(3)
Ród Aszura (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(4)
Karnak (
Mahfuz Nadżib (Mahfūz Najīb))
(3)
Chyba gdzieś odpłynął mój entuzjazm dla pisarstwa Mahfuza - może za dużo tego i wydają dużo słabsze powieści.
1987 – Josif Brodski
za „uniwersalne wartości całokształtu twórczości literackiej, odznaczające się jasnością myśli i poetycką siłą”
Mniej niż ktoś: Eseje (
Brodski Josif)
(5)
1986 – Wole Soyinka
za to, że „w szerokiej perspektywie kulturowej i z poetyckim kolorytem kształtuje dramat istnienia”
Interpretatorzy (
Soyinka Wole)
(5)
Chcę więcej. Poezji i dramatów nie muszę i nie chcę, ale powieści przeczytałabym chętnie.
1985 – Claude Simon
za „połączenie w swej twórczości porządków: poetyckiego i malarskiego”, a także za „głębokie zrozumienie roli czasów w przedstawieniu człowieka”
1984 – Jaroslav Seifert
za „przenikniętą zmysłowością, otwartością i bogactwem kreatywnej fantazji, która daje obraz ludzkiej niezłomności i wielostronności”
1983 – William Golding
za „powieści, które dopomagają zrozumieć warunki funkcjonowania człowieka we współczesnym świecie”
Dwoisty język (
Golding William)
(5)
Władca much (
Golding William)
(5)
1982 – Gabriel García Márquez
za „powieści i opowiadania, w których fantazja i realizm łączą się w złożony świat poezji, odzwierciedlającej życie i konflikty całego kontynentu”
Miłość w czasach zarazy (
García Márquez Gabriel)
(6)
Rzecz o mych smutnych dziwkach (
García Márquez Gabriel)
(6)
Sto lat samotności (
García Márquez Gabriel)
(6)
Bardzo stary pan z olbrzymimi skrzydłami (
García Márquez Gabriel)
(5)
Dialog lustra (
García Márquez Gabriel)
Jesień patriarchy (
García Márquez Gabriel)
(5)
Nie ma kto pisać do pułkownika (
García Márquez Gabriel)
(5)
O miłości i innych demonach (
García Márquez Gabriel)
(5)
Opowiadania (
García Márquez Gabriel)
(5)
Raport z pewnego porwania (
García Márquez Gabriel)
(5)
Szarańcza (
García Márquez Gabriel)
(5)
Ślad twojej krwi na śniegu (
García Márquez Gabriel)
(5)
W tym mieście nie ma złodziei (
García Márquez Gabriel)
(5)
Dwanaście opowiadań tułaczych (
García Márquez Gabriel)
(4)
Kronika zapowiedzianej śmierci (
García Márquez Gabriel)
(4)
Morze utraconych opowiadań i inne felietony (
García Márquez Gabriel)
(4)
Niewiarygodna i smutna historia niewinnej Erendiry i jej niegodziwej babki (
García Márquez Gabriel)
(4)
Zapach owocu guawy (
Mendoza Plinio Apuleyo,
García Márquez Gabriel)
(4)
Zła godzina (
García Márquez Gabriel)
(4)
Życie jest opowieścią (
García Márquez Gabriel)
(4) (naciągane, ale czego się nie robi z miłości!)
Generał w labiryncie (
García Márquez Gabriel)
(4)
Na fałszywych papierach w Chile (
García Márquez Gabriel)
(3)
Opowieść rozbitka (
García Márquez Gabriel)
(3)
1981 – Elias Canetti
za „utwory, odznaczające się światopoglądowym bogactwem i siłą artystyczną”
Ocalony język: Historia pewnej młodości (
Canetti Elias)
(4)
1980 – Czesław Miłosz
za to, że „z bezkompromisową jasnością postrzegania wyraził warunki, na jakie jest wystawiony człowiek w świecie ostrego konfliktu”
Tylko pojedyncze wiersze.
1979 – Odyseas Elitis
za „twórczość poetycką, która w nurcie greckiej tradycji z odczuwalną siłą i intelektualną precyzją maluje walkę człowieka o wolność i niezależność”
1978 – Isaac Bashevis Singer
za „pełną uczucia sztukę prozatorską która wyrastając z polsko-żydowskich tradycji kulturowych porusza jednocześnie odwieczne problemy”
Opowieść o Królu Pól (
Singer Isaac Bashevis)
(4)
Sztukmistrz z Lublina (
Singer Isaac Bashevis)
(4)
1977 – Vicente Aleixandre (1898-1984)
za „wybijającą się twórczość poetycką, która odzwierciedla sytuację człowieka w kosmosie i we współczesnym społeczeństwie i stanowi świadectwo odrodzenia hiszpańskiej poezji w okresie międzywojennym”
1976 – Saul Bellow
za „humanizm i subtelną analizę współczesnej kultury, łączące się w jego twórczości”
1975 – Eugenio Montale
za „znaczące osiągnięcia w poezji, która odznaczała się przenikliwością oraz wyrażaniem zupełnie pozbawionych iluzji poglądów na życie”
1974 – Eyvind Johnson
za „sztukę powieściową, przeglądającą się w czasie i przestrzeni i służącą wolności”
1974 - Harry Martinson
za „twórczość, w której jest wszystko – od kropli rosy po kosmos”
1973 – Patrick White
za „epickie i psychologiczne mistrzostwo, dzięki któremu odkryty został nowy literacki kontynent”
Oko cyklonu (
White Patrick)
(4)
Voss (
White Patrick)
- zaczęłam i chociaż wyprawa w głąb Australii - same dobrości dla carmaniol - to kreacja bohaterów tak odpychająca, akcja tak rozwlekła, że porzuciłam wyprawę w samych początkach. Niestety początki nie były początkiem książki i zdążyłam się "napatrzyć" na odpychających członków elity australijskiej. Sama nie wiem jak przez to "Oko cyklonu" się przedarłam i nie wiem czy, choć mam ochotę na "Drzewo człowiecze", jeszcze po White zdecyduję się sięgnąć.
1972 – Heinrich Böll
za „twórczość, w której szeroki ogląd rzeczywistości łączy się z wielką sztuką tworzenia charakterów, twórczość, która stała się ważnym wkładem w odrodzenie niemieckiej literatury”
Utracona cześć Katarzyny Blum albo Jak powstaje przemoc i do czego może doprowadzić (
Böll Heinrich)
(4)
1971 – Pablo Neruda
za „poezję, która z nadzwyczajną siłą wyrażała los całego kontynentu”
Poezje (
Neruda Pablo (właśc. Reyes Besoalto Neftali Ricardo))
(5) Tekst:
„z tej ciszy wyrosłem, by wędrować i śpiewać po świecie”[1]
Wyznaję, że żyłem: Wspomnienia (
Neruda Pablo (właśc. Reyes Besoalto Neftali Ricardo))
(5) Tekst:
Collage poetycko-wspomnieniowy
1970 – Aleksander Sołżenicyn
za „siłę moralną, zaczerpniętą z tradycji wielkiej literatury rosyjskiej”
Oddział chorych na raka (
Sołżenicyn Aleksander)
(4)
1969 – Samuel Beckett
za to, że „w nowych dla dramatu i prozy formach ukazuje wzniosłość człowieka w jego skrajnym opuszczeniu”
1968 – Yasunari Kawabata
za „mistrzostwo pisarskie, które oddaje istotę japońskiej świadomości”
Śpiące piękności (
Kawabata Yasunari)
(6)
Głos góry (
Kawabata Yasunari)
(5)
Kraina śniegu (
Kawabata Yasunari)
(4)
Meijin - mistrz go (
Kawabata Yasunari)
(4)
Tysiąc żurawi (
Kawabata Yasunari)
(4)
1967 – Miguel Angel Asturias
za „wybitne osiągnięcia twórcze, u podłoża których leży zainteresowanie obyczajami i tradycją Indian Ameryki Łacińskiej”
Legendy gwatemalskie (
Asturias Miguel Ángel)
(6)
Zwierciadło Lidy Sal (
Asturias Miguel Ángel)
(5)
Niejaka Mulatka (
Asturias Miguel Ángel) (4)
Bolesny piątek (
Asturias Miguel Ángel)
(3)
1966 – Shmuel Yosef Agnon
za „głęboko oryginalną sztukę prozatorską, przenikniętą żydowskimi motywami ludowymi”
1966 - Nelly Sachs
za „wybitne utwory liryczne i dramatyczne, analizujące los narodu żydowskiego”
1965 – Michaił Szołochow
za „siłę artystyczną i prawdziwość epopei o dońskim kozactwie w przełomowych dla Rosji czasach”
Cichy Don (
Szołochow Michaił (Szołochow Michał))
(5)
Los człowieka (
Szołochow Michaił (Szołochow Michał))
(4)
1964 – Jean-Paul Sartre
za „bogatą w idee, przesiąkniętą duchem wolności i poszukiwaniami prawdy twórczość, mającą ogromny wpływ na nasze czasy”
Intymność i inne opowiadania (
Sartre Jean-Paul)
(6)
Mur (
Sartre Jean-Paul)
(5)
Mdłości (
Sartre Jean-Paul)
(4)
1963 – Giorgos (Jorgos) Seferis
za „wybitne utwory liryczne, oddające pokłon światu starożytnych Hellenów”
1962 – John Steinbeck
za „realistyczny i poetycki dar, połączony z subtelnym humorem i ostrym widzeniem spraw socjalnych”
Grona gniewu (
Steinbeck John)
(5)
Myszy i ludzie (
Steinbeck John)
(5)
Na wschód od Edenu (
Steinbeck John)
(5)
Tortilla Flat (
Steinbeck John)
(4)
Zima naszej goryczy (
Steinbeck John)
(4)
Księżyc zaszedł; W niepewnym boju (
Steinbeck John)
(4,5)
1961 – Ivo Andrić
za „siłę daru epickiego, pozwalającą w całej pełni odsłonić ludzkie losy i problemy związane z historią jego kraju”
1960 – Saint-John Perse
za „wzniosłość i obrazowość”, które „odzwierciedlają uwarunkowania naszych czasów”
1959 – Salvatore Quasimodo
za „poezję liryczną, która z klasyczną żywiołowością wyraża tragiczne doświadczenie naszych czasów”
Pojedyncze wiersze
1958 – Borys Pasternak
za „znaczące osiągnięcia we współczesnej poezji lirycznej, a także za kontynuowanie tradycji wielkiej prozy epickiej”
1957 – Albert Camus
za „ogromny wkład w literaturę, ukazującą znaczenie ludzkiego sumienia”
Dżuma (
Camus Albert)
(4)
Obcy (
Camus Albert)
(3)
1956 – Juan Ramón Jiménez
za „poezję liryczną, wzór wielkiego ducha i czystości artystycznej w hiszpańskiej poezji”
Pojedyncze wiersze
1955 – Halldór Kiljan Laxness
za „wyrazistą siłę epicką, która odrodziła wielką sztukę prozatorską Islandii”
1954 – Ernest Miller Hemingway
za utwór „Stary człowiek i morze”
Stary człowiek i morze (
Hemingway Ernest)
(5)
Komu bije dzwon (
Hemingway Ernest)
(4)
koniecznie opowiadania!
1953 – Sir Winston Churchill
za „wielkie mistrzostwo utworów o charakterze historycznym i biograficznym, a także błyskotliwą sztukę oratorską, z pomocą której bronił najwyższych ludzkich wartości”
Niekoniecznie mnie ciągnie w tym kierunku.
1952 – François Mauriac
za „głęboką przejrzystość duchową i siłę artystyczną, którą ukazuje w swoich powieściach dramat ludzkiego życia”
Pocałunek trędowatemu (
Mauriac François)
- przeczytałam pierwsze opowiadanie, niby o synu Gauguina, co jednak ma chyba niewielkie znaczenie - nie było złe, ale i nie w moim guście.
1951 – Pär Fabian Lagerkvist
za „siłę artystyczną i absolutną niezależność sądów pisarza, który próbował w swej twórczości odnaleźć odpowiedzi na wieczne pytania stojące przed ludzkością”
Karzeł (
Lagerkvist Pär Fabian)
(4)
1950 – Bertrand Russell
za to, że jest „jednym z najbłyskotliwszych przedstawicieli racjonalizmu i humanizmu, nieustraszonym bojownikiem o wolność słowa i wolność myśli na Zachodzie”
Portrety z pamięci: Wartość wolnej myśli (
Russell Bertrand) (4,5) i nic nie pamiętam!)
1949 – William Faulkner
za „znaczny i unikatowy z artystycznego punktu widzenia wkład w rozwój współczesnej powieści amerykańskiej”
Requiem dla zakonnicy (
Faulkner William)
(6)
Zstąp, Mojżeszu (
Faulkner William)
(5,5)
Absalomie, Absalomie... (
Faulkner William)
(5)
Azyl (
Faulkner William)
(5)
Czerwone liście (
Faulkner William)
(5)
Kiedy umieram (
Faulkner William)
(5)
Róża dla Emilii (
Faulkner William)
(5)
Stary (
Faulkner William)
(5)
Wściekłość i wrzask (
Faulkner William)
(5)
Dzikie palmy (
Faulkner William)
(4)
Intruz (
Faulkner William)
(4)
Niepokonane (
Faulkner William)
(4)
Sartoris (
Faulkner William)
(4)
Światłość w sierpniu (
Faulkner William)
(4)
Miasto (
Faulkner William)
(5)
Zaścianek (
Faulkner William) (5)
Rezydencja (
Faulkner William)
(4)
1948 – Thomas Stearns Eliot
za „wydatny wkład nowatorski we współczesną poezję”
1947 – André Paul Guillaume Gide
za „głębokie i znakomite artystycznie utwory, w których ludzkie problemy przedstawione są z nieustraszonym umiłowaniem prawdy i głęboką przenikliwością psychologiczną”
1946 – Hermann Hesse
za „szlachetnie podniosłą i różnorodną poezję, która zawsze wyróżniała się świeżością natchnienia i rzadko spotykaną czystością ducha”
Wilk stepowy (
Hesse Hermann)
(4)
1945 – Gabriela Mistral
za „poezję prawdziwego uczucia, czyniącą jej imię symbolem idealistycznych dażeń dla całej Ameryki Łacińskiej”
Pojedyncze wiersze, ale nie była specjalnie w Polsce wydawana - tylko antologie.
1944 – Johannes Vilhelm Jensen
za „rzadko spotykaną siłę i bogactwo poetyckiej wyobraźni połączone z duchowym umiłowaniem nauki i odrębnością stylu twórczego”
1939 – Frans Sillanpää
za „głębokie przeniknięcie w życie fińskich chłopów i wyborne opisanie ich obyczajów w więzi z przyrodą”
Trzeba by sięgnąć.
1938 – Pearl Buck
za „wspaniały epicki opis życia chińskich chłopów i za biograficzne arcydzieła”
Spowiedź Chinki (
Buck Pearl Sydenstricker)
(4) i na tym znajomość zakończę.
1937 – Roger Martin du Gard
za „siłę artystyczną i prawdę w przedstawieniu człowieka, a także najbardziej odczuwalnych problemów współczesnego życia”
1936 – Eugene Gladstone O'Neill
za „prawdziwość i głębię utworów dramatycznych, traktujących w nowy sposób gatunek tragedii”
1934 – Luigi Pirandello
za „twórczą śmiałość i wynalazczość w odrodzeniu sztuki dramaturgicznej i scenicznej”
Jeden, nikt i sto tysięcy (
Pirandello Luigi)
Lekkość, erudycja, błyskotliwość. Głębia. Humor. I niby śliczne, i głębokie, i trudno niedoceniać, ale niecarmaniolowate.
1933 – Iwan Bunin
za „surowe mistrzostwo, z którym rozwija on tradycje klasycznej literatury rosyjskiej”
1932 – John Galsworthy
za „wielką sztukę prozatorską której szczytem jest „Saga rodu Forsyte’ów”
Jakoś mnie ominął.
1931 – Erik Axel Karlfeldt
za „wybitne osiągnięcia literackie, w szczególności za idealizm, doskonałość artystyczną, a także niezwykłe połączenie duchowości i talentu, o czym świadczą jego książki”
1930 – Sinclair Lewis
za „szlachetnie podniosłą i różnorodną poezję, która zawsze wyróżniała się świeżością natchnienia i rzadko spotykaną czystością ducha”
1929 – Tomasz Mann
„przede wszystkim za wielką powieść „Buddenbrookowie”, która stała się klasyką współczesnej literatury, i której popularność nieustannie rośnie”
Czarodziejska góra (
Mann Thomas (Mann Tomasz))
(4)
1928 – Sigrid Undset
za „niezapomniany opis skandynawskiego średniowiecza”
Krystyna córka Lavransa (
Undset Sigrid (Undset Sygryda))
(4)
Olaf syn Auduna (
Undset Sigrid (Undset Sygryda))
(5)
1927 – Henri Bergson
jako „znak uznania dla jego jaskrawych i podtrzymujących wiarę w życie idei, a także dla wyjątkowego mistrzostwa, z jakim te idee były wcielane”
1926 – Grazia Deledda
za „poetyckie dzieła, w których z jaskrawą plastycznością opisuje życie jej ojczystej wyspy, a także za głębię w podejściu do ludzkich problemów w całości”
1925 – George Bernard Shaw
„za twórczość naznaczoną idealizmem i humanizmem, za przenikliwą satyrę, która często łączy się z wyjątkowym pięknem poetyckim”
Pigmalion (
Shaw George Bernard)
(6)
1924 – Władysław Stanisław Reymont
za „wybitny epos narodowy, powieść Chłopi”
Chłopi (
Reymont Władysław (Reymont Władysław Stanisław; właśc. Rejment Stanisław Władysław))
(4)
Ziemia obiecana (
Reymont Władysław (Reymont Władysław Stanisław; właśc. Rejment Stanisław Władysław))
(3)
1923 – William Butler Yeats
za „uduchowioną twórczość poetycką, oddającą w najwyższej formie artystycznego ducha narodowego”
Pojedyncze wiersze
1922 – Jacinto Benavente
za „błyskotliwe mistrzostwo, z jakim kontynuuje tradycje hiszpańskiego dramatu”
1921 – Anatole France
za „błyskotliwe osiągnięcia literackie wyróżniające się wykwintnością stylu, głębokim humanizmem i prawdziwie galijskim temperamentem”
Bunt aniołów (
France Anatole (właśc. Thibault Jacques Anatole François))
(5)
Gospoda pod Królową Gęsią Nóżką (
France Anatole (właśc. Thibault Jacques Anatole François))
(4)
1920 – Knut Pedersen Hamsun
za powieść „Błogosławieństwo ziemi”
Głód (
Hamsun Knut (właśc. Pedersen Knut))
(4)
Wiktoria (
Hamsun Knut (właśc. Pedersen Knut))
(4)
Błogosławieństwo ziemi (
Hamsun Knut (właśc. Pedersen Knut))
(5)
1919 – Carl Friedrich Georg Spitteler
za niezrównany epos „Wiosna olimpijska”
1917 – Karl Adolph Gjellerup
za „różnorodną twórczość poetycką i wzniosłe ideały”
Młyn na wzgórzu (
Gjellerup Karl (Gjellerup Karol))
(4,5) Zaskoczył mnie ten Duńczyk - pozytywnie, bo chociaż treściowo mi niekoniecznie po drodze, to jest to jednak rzecz napisana bardzo dobrze i bardzo dobrze przetłumaczona. Tylko dlaczego Ci Skandynawowie w każdy dylemat moralny musieli mieszać Boga?!
1917 - Henrik Pontoppidan
za „prawdziwe opisanie życia współczesnego Danii”
1916 – Carl Gustaf Verner von Heidenstam
„najbardziej widoczny przedstawiciel nowej ery w literaturze światowej”
1915 – Romain Rolland
za „wielki idealizm utworów literackich, za współczucie i za umiłowanie prawdy, z którą opisuje on różne charaktery ludzkie”
Colas Breugnon (
Rolland Romain)
(4)
1913 – Rabindranath Tagore
za „pełne głębokiego uczucia, oryginalne i przepiękne wiersze, w których z wyjątkowym mistrzostwem wyraziło się jego myślenie poetyckie, będące, według jego własnych słów, częścią literatury Zachodu”
Gitanjali (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(6)
Rosnący księżyc i inne poezje (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(6)
Noc ziszczenia (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(5)
Zbłąkane ptaki oraz inne poezje (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(5) Tekst:
Gdy zakwita lotos - Tagore
Dom i świat (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(4)
Głodne kamienie i inne opowiadania (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha))
(4)
Sadhana: Urzeczywistnienie życia (
Tagore Rabindranath (Thaakur Ravindranaatha)) (3,5)
1912 – Gerhart Hauptmann
„przede wszystkim w uznaniu jego płodnej, różnorodnej i wybitnej działalności w dziedzinie sztuki dramatycznej”
1911 – Maurice Maeterlinck
za „wielostronną działalność literacką, a w szczególności za utwory dramatyczne, wyróżniające się bogactwem wyobraźni i poetycką fantazją”
1910 – Paul Johann Ludwig Heyse
za „artyzm i idealizm, które demonstrował na przestrzeni całej swojej długiej i płodnej twórczo drogi jako poeta liryczny, dramaturg, powieściopisarz i autor znanych na całym świecie nowel”
1909 – Selma Ottilia Lovisa Lagerlöf
„w hołdzie wielkiemu idealizmowi, błyskotliwej wyobraźni i duchowej przenikliwości, które wyróżniają jej utwory”
Tętniące serce (
Lagerlöf Selma Ottiliana Lovisa)
(4)
1908 – Rudolf Christoph Eucken
za „poszukiwanie prawdy, przenikającą wszystko siłę myśli, szeroki horyzont, bystrość i sugestywność, z którymi bronił on i rozwijał filozofię idealistyczną”
1907 – Rudyard Kipling
za „zmysł obserwacyjny, dojrzałość idei i wybitny talent prozatorski”
Druga księga dżungli (
Kipling Rudyard)
(5)
Księga dżungli (
Kipling Rudyard)
(5)
Zaginiony legion (
Kipling Rudyard)
(4,5)
Światło, które zagasło (
Kipling Rudyard)
(4)
Listy z Japonii (
Kipling Rudyard)
(5)
1906 – Giosuè Carducci
„nie tylko za głęboką wiedzę i krytyczny umysł, ale przede wszystkim za twórczą energię, świeżość stylu i siłę liryczną, tak charakterystyczną dla jego poetyckich arcydzieł”
1905 – Henryk Sienkiewicz
za „wybitne osiągnięcia w dziedzinie epiki i rzadko spotykany geniusz, który wcielił w siebie ducha narodu”
Quo vadis (
Sienkiewicz Henryk (1846-1916))
(5)
Krzyżacy (
Sienkiewicz Henryk (1846-1916))
(4)
Latarnik (
Sienkiewicz Henryk (1846-1916))
(4)
W pustyni i w puszczy (
Sienkiewicz Henryk (1846-1916))
(4)
1904 – Frédéric Mistral
za „świeżość i oryginalność pełnych natchnienia utworów poetyckich, prawdziwie oddających realia życia oraz ducha narodu
1904 - José Echegaray y Eizaguirre
za „liczne zasługi dla odrodzenia tradycji hiszpańskiego dramatu”
1903 – Bjørnstjerne Martinus Bjørnson
za „wzniosłą i różnorodną poezję, która zawsze odznaczała się świeżością natchnienia i niezwykłą czystością ducha oraz za talent epicki i dramatyczny”
1902 – Christian Matthias Theodor Mommsen
za „monumentalną Historię Rzymu, dzieło najwybitniejszego żyjącego historyka”
1901 – Sully Prudhomme
za „wybitne osiągnięcia poetyckie, a zwłaszcza za idealizm, doskonałość artystyczną oraz niezwykłe połączenie duchowości i intelektu”
(c)Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie bez zgody autora zabronione.